Najważniejsze zasady zdrowego grillowania

Lato to okres, który nieodłącznie kojarzy się z grillowaniem na świeżym powietrzu. Jak przyrządzać potrawy na grillu, by były one zarówno smaczne, jak i zdrowe? Oto garść przydatnych wskazówek.

Najzdrowsze mięso na grilla

Najzdrowsze mięso na grilla

Trudno wyobrazić sobie grilla bez mięsnych dań. Które z nich jest najzdrowsze? Na ruszcie najlepiej przyrządzić kurczaka, indyka lub dobrej jakości mięso wołowe. Te rodzaje mięs są o wiele mniej tłuste od mięsa wieprzowego. Co więcej, drób wymaga krótszej obróbki termicznej, a co za tym idzie — ma on znacznie mniejszą styczność z unoszącymi się z grilla oparami. Do jego przyprawienia, zamiast niezdrowych, gotowych mieszanek, najlepiej wykorzystać zioła prowansalskie, estragon, majeranek czy rozmaryn. Skutecznie neutralizują one szkodliwe związki uwalniające się w czasie grillowania.

Na grillu z powodzeniem przygotowywać można także różnego rodzaju ryby. Do tego celu najlepiej wykorzystać pstrąga, łososia, sandacza, halibuta, okonia czy makrelę. Pamiętaj! Ryby, które będą grillowane muszą być świeże. Przed położeniem ich na ruszcie, oczyść je z wnętrzności i łusek, opłucz, osusz papierowym ręcznikiem i przypraw. Z mięsem ryb najlepiej komponuje się czosnek, natka pietruszki, pieprz, tymianek oraz ziele angielskie. Aby podkreślić ich smak, warto skropić je odrobiną soku z cytryny.

Innym przysmakiem, który możesz przygotować na grillu są różnego rodzaju szaszłyki. Do ich wykonania wykorzystać możesz zarówno mięso, jak i owoce morza czy warzywa. Nic nie stoi również na przeszkodzie, aby do szaszłyków dodać inne ulubione smakołyki, takie jak pieczarki czy ananas.

Dobrze wypieczone mięso to podstawa

Dobrze wypieczone mięso to podstawa

Jak zdrowo grillować? Bardzo często, mimo że mięso wygląda z zewnątrz, jakby było idealnie wypieczone, w środku okazać może się surowe. Jeżeli nie lubisz czekać, pokrój je na mniejsze kawałki — to sprawdzony sposób na skrócenie czasu grillowania. Jak sprawdzić, czy mięso jest już gotowe? Do tego celu możesz wykorzystać specjalny termometr z nakłuwaczem. Z drugiej strony, unikać należy zbyt mocno przypieczonego mięsa czy ryb — zawierają one bowiem najwięcej szkodliwych związków.

Uwaga! Jedzenia nigdy nie kładź bezpośrednio na ruszcie — zacznie się wówczas z niego wytapiać tłuszcz, który spadając na węgiel zaczyna wydzielać toksyczne związki chemiczne. Unosząc się ku górze, wnikają one do przyrządzanych potraw. Aby tego uniknąć, jedzenie najlepiej umieścić na jednorazowych, karbowanych i dziurkowanych tackach aluminiowych.

Co zamiast ketchupu i majonezu?

Co zamiast ketchupu i majonezu?

Większość z nas nie wyobraża sobie grillowanych potraw bez dodatku ketchupu czy majonezu – tak znam smakoszy, którzy nie wyobrażają sobie grilla bez dodatku majonezu. Niestety, sosy tego typu nie należą do najzdrowszych — zawierają bowiem duże ilości cukrów oraz tłuszczy. Dobrą alternatywą dla nich może być domowej roboty przecier pomidorowy, musztarda, greckie tzatziki przygotowane na bazie jogurtu greckiego czy egzotyczny dip na bazie mango. Zamiast kupować gotowe marynaty do mięs ze sztucznymi wzmacniaczami smaku, warto przygotować je samodzielnie, wykorzystując do tego celu oliwę lub jogurt naturalny i ulubione zioła oraz przyprawy. Jeśli nie mamy dostępu do produktów domowej roboty warto rozejrzeć się w sklepie za ketchupem w wersji light (mniej kalorii).