Trening w trakcie choroby – czy można ćwiczyć?

Trening w trakcie choroby – czy można ćwiczyć?

Jestem chory – czy mogę trenować? Taka ogólna diagnoza to stanowczo za mało, bowiem trening personalny i choroba to dwa obszerne pojęcia. Jeśli jesteś więc chory lub czujesz, że „coś Cię bierze”– rozłóż obydwa pojęcia na atomy i mierz mądrze siły na zamiary.  Jak to w końcu jest z treningiem podczas choroby? Można ćwiczyć?

Trening a choroba – jak do tego podejść?

Trening a choroba – jak do tego podejść?

Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy można ćwiczyć w trakcie choroby, najpierw ustal, co Ci jest i o jakim treningu myślisz. Sport jest stylem życia i receptą, by zachować Twój organizm przy zdrowiu. Jeśli jednak go zabrakło przede wszystkim myśl rozsądnie. Pamiętaj, że w kulturystyce „więcej” nie oznacza lepiej i czasami dobrze jest po prostu dać sobie kilka dni wolnego i spokojnie wrócić do pełni sił. Jeśli uznasz jednak stan swojego zdrowia za wystarczająco dobry – możesz zrobić trening w trakcie choroby. Nie myśl wtedy o rekordach. Przede wszystkim musisz czuć, że pomimo osłabienia masz wystarczająco dużo siły na wysiłek treningowy. Jednak nie zawsze tak jest!  W trakcie gorączki lepiej zapomnij o wizycie na siłowni. Za to nie rezygnuj z tego, gdy chorujesz na SM (stwardnienie rozsiane), lub inne choroby przewlekłe (cukrzycę, RZS itp.).

Trening w czasie choroby - kiedy nie zaleca się ćwiczyć?

Trening w czasie choroby – kiedy nie zaleca się ćwiczyć?

Ambitne podejście w osiąganiu celów to nie wada. Jednak czasem te ambicje odbierają bezpieczeństwo. Jeśli czujesz dreszcze lub łamanie w kościach, gorączkujesz, lub wyraźnie brak Ci siły – odpuść trening i odpocznij. Jeśli źle oceniasz swój stan zdrowia pozwól, by Cię zbadał lekarz. Infekcja już sama w sobie jest dla organizmu stresem i powodem dla którego ciało skupia się na walce z wirusami i bakteriami. Jeśli dodasz do tego  jeszcze trening i późniejszy etap regeneracji po treninguTwój system odpornościowy będzie nazbyt przeciążony i gorzej będzie radził sobie z walką z infekcją, jak również regeneracją. Część osób jednak trenuje podczas grypy i przeziębienia. Takie działania mogą jednak przynieść opłakane skutki. Zapalenie mięśnia sercowego może być jednym z nich. [1] Czy można zatem ćwiczyć podczas np. gorączka, bolesności stawów i zaawansowanej infekcji górnych dróg oddechowych? Z pewnością nie jest to dobry pomysł!

Trening a przewlekła jednostka chorobowa

Trening a przewlekła jednostka chorobowa

Nie wszyscy mają jednak to ,,szczęście”, że zapadają wyłącznie na sezonowe, uleczalne choroby. Obok Ciebie jest wiele osób, które zmaga się z poważnymi przewlekłymi schorzeniami, być może i Ty zaliczasz się do tego grona.  Czy w takim wypadku można ćwiczyć w trakcie choroby?

Stwardnienie rozsiane (SM, MS – sclerosis multiplex) to nieuleczalna choroba ośrodkowego układu nerwowego. Podczas jej rozwoju obserwuje się złożony proces immunologiczno-zapalny, którego skutkiem jest demielinizacja. W konsekwencji dochodzi do uszkodzeń komórek nerwowych. Choroba ta najczęściej dotyka ludzi młodych. Jednym z objawów jest permanentne uczucie zmęczenia. Aby mu przeciwdziałać oraz innym towarzyszącym objawom SM (np. przykrej spastyce mięśni)  zaleca się regularne wykonywanie treningów aerobowych. Pozwala to w głównej mierze wzmocnić mięśnie kończyn dolnych, pozytywnie wpłynąć na zdolność poruszania się, oraz poprawić ogólną jakość życia chorego. To właśnie dlatego w przebiegu tej i innego rodzaju chorób przewlekłych zaleca się najczęściej włączenie treningu aerobowego do standardowej rehabilitacji pacjentów. Oczywiście jeśli lekarz wyrazi na to zgodę. Jak widzisz, stosowanie dobrze dopasowanej diety online, rehabilitacji i treningu, może w znaczący sposób poprawić jakość życia chorych oraz pozwala na zachowanie większej sprawności. [2]

Test szyi – sprawdź, czy możesz ćwiczyć w trakcie choroby

Test szyi – sprawdź, czy możesz ćwiczyć w trakcie choroby

Istnieje pewien test, który ewentualnie ma ocenić czy, pomimo że chorujesz możesz udać się na trening w trakcie choroby. Jest to „Test szyi” dr. Lewisa G. Maharama. Polega on na określeniu, w jakich częściach ciała czujesz stany chorobowe, aby na tej podstawie zdecydować czy trenować. Jeśli objawy infekcji odczuwasz od szyi w górę – możesz ćwiczyć. Do tych objawów zaliczamy kichanie, katar, ból gardła, ból głowy. Przy takich symptomach umiarkowany wysiłek fizyczny powinien pomóc w walce z chorobą. Dzięki lekkiemu treningowi Twój układ immunologiczny otrzyma stymulację do produkcji przeciwciał. To pomocny efekt w walce z namnażającymi się patogenami w organizmie. Dotlenisz mięśnie i komórki. Pobudzisz metabolizm. Jeżeli jednak odczuwasz objawy od szyi w dół – jakikolwiek rodzaj treningu nie jest zalecany. Do objawów poniżej szyi zaliczamy: gorączkę, kaszel, ból brzucha, biegunkę, wymioty itp. [3]

Zdrowie jest sprawą najważniejszą, ale niepewną. Sport i dobrze prowadzona dieta online są receptą na to, by zachować Cię przy zdrowiu. To nie zawsze się udaje i nie zawsze jest możliwe. Nie ma więc też jednej rady, czy chorując warto ćwiczyć. Każda z takich sytuacji jest czymś indywidualnym. Twój rozsądek lub diagnoza medycyny – mogą rozwiać ten dylemat.

Źródła:

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9813869/

[2]https://neuroexpert.org/wiki/znaczenie-cwiczen-u-osob-rozpozna https://www.researchgate.net/publication/259582761_Marathon_Medicine_Keeping_our_endurance_athletes_safe niem-stwardnienia-rozsianego/

[3] „Marathon Medicine: Keeping our endurance athletes safe” https://www.researchgate.net/publication/259582761_Marathon_Medicine_Keeping_our_endurance_athletes_safe

Porady treningowe