Adaptogeny – czym są? Jak stosować?

Adaptogeny to wyjątkowe zioła o niesamowitych właściwościach. Ich działanie na organizm człowieka jest tak wyjątkowe, że korzystają z nich nawet astronauci! Czy wiesz, jakich efektów możesz się spodziewać, przy regularnym stosowaniu suplementów, takich jak np. ashwagandha, czy gotu kola?

Czym są adaptogeny?

Czym są adaptogeny?

Adaptogeny to wyjątkowe substancje zawarte w roślinach, które oddziałują nie tylko na ciało, ale również na psychikę człowieka. Do najważniejszych zalet związanych z ich wprowadzenia do swojej diety można zaliczyć przede wszystkim znaczną poprawę odporności psychicznej na stres.

Długotrwałe narażenie na stres ma wpływ nie tylko zwiększone ryzyko rozwoju wielu chorób (w tym np. autoimmunologicznych), ale też może mieć znaczenie dla utrzymania wagi ciała i efektów ćwiczeń. Kortyzol – hormon produkowany podczas odczuwania stresu, powoduje również uczucie napięcia, problemy ze snem i problemy ze skupieniem. To wszystko wpływa na ogólne samopoczucie.

Jak działają adaptogeny?

Jak działają adaptogeny?

Jeśli masz stresującą pracę, problemy prywatne lub po prostu – dużo i często się stresujesz – wysoce prawdopodobne, że Twoje cele treningowe będą trudniejsze do osiągnięcia.


Adaptogeny:

  • Nie uzależniają i są bezpieczne w stosowaniu.
  • Poprawiają odpowiedź organizmu na stres, ułatwiają radzenie sobie z problemami i trudnościami.
  • Wzmacniają organizm, polepszają koncentrację.
  • Regulują i harmonizują niemalże cały organizm. Wspomagają proces osiągania homeostazy, czyli naturalnej równowagi ciała.
  • Mają silne działanie antyoksydacyjne – wspomagają walkę z wolnymi rodnikami.
Jakie adaptogeny są szczególnie polecane?

Jakie adaptogeny są szczególnie polecane?

Jedną z roślin, która swoje zastosowanie miała jeszcze przed wiekami, w medycynie ajurwedyjskiej, jest współcześnie znana i wysoce ceniona ashwagandha, korzeń macy, gotu kola, brahmi, i żeń-szeń koreański.

Regularne stosowanie wyżej wymienionych suplementów adaptogennych ma wpływ na zachowanie dobrego samopoczucia i co ważne, spowalnia proces przedwczesnego starzenia się organizmu, wywołany przez stan zwany stresem oksydacyjnym.

Stres oksydacyjny powstaje w wyniku nagromadzenia się wolnych rodników, które zaczynają niszczyć zdrowe komórki ciała. Jeśli nie zatrzyma się tego procesu – efektem tego stanu będzie gorsze samopoczucie i szybsze pojawienie się np. zmarszczek, spadek sprawności fizycznej itp.

Ashwagandha i żeń-szeń a trening

Ashwagandha i żeń-szeń a trening

Ashwagandha, poza ogólnym wpływem na poprawę zdrowia i samopoczucia, może mieć wpływ na wydajność i efektywność treningu. Jako jedna z nielicznych substancji roślinnych, zaraz obok żeń-szenia, może pobudzić produkcję testosteronu, wzmocnić mięśnie i zwiększyć wydolność podczas wysiłku fizycznego. To wpływa na przyrost tkanki mięśniowej!

Ashwagandha może być również polecana osobom zmagającym się z insulinoopornością. Ten adaptogen nie tylko ma wpływ na unormowanie poziomu cukru we krwi, ale również może oddziaływać na proces produkcji insuliny, a także redukowanie tkanki tłuszczowej! To właśnie dlatego, trener personalny online może zalecić Ci suplementację ashwaghandą na redukcji.

Adaptogeny – znane i cenione od zarania dziejów, właśnie wracają do łask. Dzięki nim możesz w bezpieczny i naturalny sposób zapewniać sobie działanie zbliżone do efektów, które mogą oferować syntetyczne odżywki. Zapytaj swojego trenera personalnego, czy zaleci Ci dodanie adaptogenów do swojej indywidualnej diety online!