Jak radzić sobie ze stresem?

Czym jest stres? Mianem tym określa się reakcję organizmu na sytuacje zakłócające jego równowagę i obciążające lub przekraczające zdolności do skutecznego poradzenia się z nimi. Stres wpływa jednak nie tylko na naszą kondycję psychiczną. Utrudnia on także odchudzanie i pogarsza płodność. Jak sobie z nim radzić?

Stres — co to takiego?

Stres — co to takiego?

Stres może być rozumiany jako:

  • Bodziec — jest to konkretna sytuacja wywołująca silne emocje oraz napięcie.
  • Reakcja — czy to psychologiczna, czy fizjologiczna, która zachodzi na skutek wydzielania hormonu stresu.
  • Proces — chodzi tu o relację pomiędzy jednostką a otoczeniem i działanie oraz reagowanie na rozłożone w czasie bodźce.

Wyróżnia się 3 rodzaje reakcji na stres:

  • Dystres — pojawia się on jako odpowiedź na zagrożenie, utrudnienie czy brak możliwości zrealizowania ważnych zadań.
  • Eustres — to pozytywnie mobilizujący do działania stres.
  • Neustres — bodziec, który przez daną osobę jest odbierany jako neutralny, mimo że u innych ludzi prowadzić może on do dystresu lub eustresu.
Stres a odchudzanie

Stres a odchudzanie

Jaka jest zależność pomiędzy stresem a odchudzaniem? Na pierwszym jego etapie przeważnie do czynienia mamy z zahamowaniem apetytu. Nieco inaczej sytuacja wygląda natomiast z przewlekłym stresem, który to przyczyniać może się do przybierania na wadze. Znaczący wpływ na to ma kortyzol, nazywany również hormonem stresu. Wydzielany jest on przy przewlekłym oddziaływaniu stresu, a jego nadmiar, jaki krąży we krwi, przyczynia się do gromadzenia tkanki tłuszczowej. Jak pokazują wyniki badania, osoby, w przypadku których reakcja na stres powiązana jest z wysokim poziomem kortyzolu podjadają więcej niż te, u których do czynienia mamy z niewielkim wyrzutem kortyzolu.

Stres a płodność

Stres a płodność

Stres prowadzić może do szeregu zaburzeń seksualnych, w tym obniżenia płodności — zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. W pierwszym przypadku, długotrwałe narażenie na stresory skutkuje zaburzeniami w funkcjonowaniu jajników. Prowadzić może także do spadku poziomu lutropiny, która to odpowiada za stymulację owulacji i pobudza syntezę progesteronu.

Jeżeli chodzi natomiast o mężczyzn, wahania hormonów, do których dochodzi na skutek przewlekłej reakcji stresowych, powodują nieprawidłowości w procesie spermatogenezy. Konsekwencją tego może być obniżenie ilości i jakości plemników. Kortyzol oraz kortykotropina, które uwalniają się na skutek napięcia nerwowego, skutkują redukcją poziomu testosteronu, który odpowiada między innymi za popęd seksualny oraz erekcję i utrzymuje płodność na odpowiednim poziomie. Do czynienia mamy wówczas ze spadkiem poziomu hormonu lutenizującego, który pobudza syntezę testosteronu w jądrach.

suplementacja przy stresie

Suplementacja przy stresie

Co powinny zawierać suplementy dla osób zestresowanych? Warto, aby w ich składzie znajdowały się:

  • Magnez — minerał ten wspomaga pracę mięśni oraz układu nerwowego. W pozytywny sposób wpływa na działanie mięśnia sercowego. Dodatkowo, ułatwia zasypianie i gwarantuje relaks fizyczny i psychiczny.
  • Witamina D — odgrywa ona ważną rolę w ułatwianiu produkcji serotoniny — neurotransmitera związanego z podnoszeniem nastroju. Poprawia samopoczucie i zmniejsza objawy depresji.
  • Witamina B12 — łagodzi stres i poprawia koncentrację oraz skupienie. Sprzyja funkcjom układu nerwowego.
  • Ashwagandha  — ta wywodząca się z Indii roślina poprawia libido i ogólne samopoczucie oraz prowadzi do zwiększenia energii oraz wytrzymałości. Zwiększa odporność organizmu na stres.
  • L — Theanina — rozpuszczalny w wodzie aminokwas znany ze swoich właściwości relaksacyjnych. Uspokaja i świetnie relaksuje.
  • Potas — jego niedobór wpływać może na zmęczenie psychiczne, niepokój oraz podwyższony poziom stresu.
  • Różeniec górski — zioło, które stymuluje i uspokaja centralny układ nerwowy. Niweluje stany depresyjne oraz podnosi poziom serotoniny i dopaminy.
Jak radzić sobie ze stresem?

Jak radzić sobie ze stresem?

Pomocne w obniżeniu napięcia nerwowego mogą być:

  • Odpowiednia ilość snu — najlepiej 7 — 8 godzin dziennie.
  • Regularna aktywność fizyczna — spacer, pływanie czy trening na siłowni.
  • Zdrowa, zbilansowana, pełnowartościowa dieta bogata między innymi w witaminy A, C, D oraz E, magnez, cynk miedź i jedno — oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe.
  • Rozmowa z bliską osobą.