Dlaczego tyję podczas okresu?

Dlaczego tyję podczas okresu?

Chyba każda z kobiet zauważa wzrost wagi tuż przed terminem spodziewanej miesiączki, a także w jej trakcie i nawet do kilku dni po niej. Przyczyna nie tkwi jednak w zwiększeniu tkanki tłuszczowej, lecz w innych czynnikach, które wynikają z oddziaływania układu hormonalnego na inne układy ciała. Czemu zatem zawsze przed okresem i w jego trakcie zauważasz dodatkowe kilogramów na wadze i nie możesz dobrze dopiąć ulubionych spodni?

Retencja wody a miesiączka

Retencja wody a miesiączka

Dodatkowe kilogramy, które pojawiają się cyklicznie tuż przez okresem wynikają z działania hormonów, typowych dla prawidłowych cyklów menstruacyjnych. To dzięki nim Twój organizm przechodzi prawidłowo przez wszystkie fazy cyklu. Jeśli jesteś właśnie na dieta online lub regularnie ćwiczysz, by wysmuklić swoją sylwetkę, możesz doznać przykrego rozczarowania w postaci nagłego zniwelowania wypracowanych już efektów. Taka sytuacja często ma miejsce właśnie przed okresem lub w jego trakcie.

Jaki wpływ na zatrzymanie wody na masę Twojego ciała?

Przyczyną takiego stanu rzeczy jest retencja wody, czyli zatrzymanie jej w organizmie. Retencja wody związana z cyklem menstruacyjnym wpływa na:

  • Dodatkowe kilogramy – mimo utrzymywania diety online i ćwiczeń.
  • Zaburzenie proporcji sylwetki – niektóre kobiety obserwują wyłącznie obrzęk twarzy, rąk i stóp, inne narzekają na ogólne ,,spuchnięcie” całej sylwetki.
  • Zaparcia i wzdęcia, które potęgują uczucie nabrzmienia – szczególnie w okolicach brzucha.

Tak naprawdę nie ma sposobu na uniknięcie tego zjawiska. Kobietom, które są w trakcie rzeźbienia sylwetki, lub odchudzającym się zalecam jednak wykonywać zalecane pomiary kilka dni po zakończeniu miesiączki. W tym czasie hormony się ustabilizują, nadmiar wody zniknie, a sylwetka dojdzie do swoich prawdziwych kształtów.

Czy jeśli będę mniej pić , uniknę retencji wody?

Czy jeśli będę mniej pić , uniknę retencji wody?

Nie rezygnuj z picia. Tak naprawdę zaniechanie dziennej, zalecanej podaży płynów w czasie zwiększonego ryzyka zatrzymania wody w ciele przed okresem, będzie miało efekt odwrotny od oczekiwanego. Jeśli będziesz pic dużo i często, nadmiar wody zostanie szybciej usunięty wraz z wypijanymi płynami.

Pamiętaj, że podczas okresu Twoje ciało może się zmienić, a waga wzrosnąć. Zaakceptuj to i utrzymuj swoją rutynę treningową i żywieniową. Ten stan minie i po kilku dniach znów ujrzysz swoją „prawdziwą” sylwetkę.

Inne przyczyny wzrostu wagi podczas okresu

Inne przyczyny wzrostu wagi podczas okresu

Poza samym zjawiskiem zatrzymania wody w organizmie, przyczyną tycia przed okresem może być również kilka innych czynników. Wiele kobiet na kilka dni przed terminem spodziewanej miesiączki zmaga się z nadmiernym apetytem. To w tym czasie, wyjątkowo kuszące stają się słodycze i inne niezdrowe przekąski, złożone w większości z cukrów, węglowodanów prostych i tłuszczu. To, czy faktycznie przytyjesz w trakcie okresu ma również związek z nieuleganiem takim pokusom i trwaniu przy swojej diecie.

Bóle brzucha, uczucie zmęczenia i PMS nie sprzyjają też utrzymywaniu regularnej aktywności fizycznej. Przed okresem i w jego trakcie możesz nie mieć energii do wykonywania ćwiczeń. Stagnacja połączona z odpuszczeniem sobie na kilka dni Twojej diety może jednak wpłynąć na faktyczny wzrost wagi.

Przed okresem następuje gwałtowny wzrost hormonów żeńskich – estrogenu i progesteronu. To dzięki ich wysokiemu stężeniu następuje krwawienie miesięczne. Po pierwszym dniu ich stężenie spada. Pamiętaj, że w tym czasie możesz zauważyć zmianę swojego ciała. Widoczne obrzmienie to skutek zatrzymania się wody w organizmie. Jeśli nie odpuścisz swojej diety online i nie zrezygnujesz całkowicie z aktywności fizycznej – możesz być pewna, że w lustrze znów ujrzysz swoją sylwetkę sprzed okresu.