Dlaczego witamina D jest taka ważna?

Dlaczego witamina D jest taka ważna?

Witamina D to cenny składnik, który dba o Twoja odporność. Co ciekawe – w naszej szerokości geograficznej (obszar Polski), ponad połowa populacji ma jej niedobór. Wiele osób nie przyjmuje witaminy D z dodatkowych źródeł i funkcjonuje z poważnym niedoborem nawet przez większość życia. Niestety przewlekły niedobór tego składnika ma wpływ nie tylko na odporność. Często obserwuje się zależność między niedoborem witaminy D a rozwojem chorób przewlekłych, takich, jak, chociażby SM (stwardnienie rozsiane). Dowiedz się więcej na temat działania witaminy D i sprawdź, jak możesz poprawić jej poziom!

Niedobory witaminy D

Niedobory witaminy D

Witamina D, nazywana również witaminą słońca jest naturalnie produkowana przez organizm człowieka. Warunkiem jej wzmożonej produkcji jest kontakt skóry bezpośrednio z promieniami słonecznymi. W Skandynawii, Polsce i innych krajach, które znajdują się na naszej szerokości geograficznej, słońca jest niestety jak na lekarstwo. To właśnie dlatego, wiele osób i dzieci ma niedobory tego składnika. Kiedy można mówić o niedoborze witaminy D? Wtedy, gdy w badaniu krwi, jej poziom będzie niższy niż 20 nanogramów na mililitr. Tak naprawdę każdy powinien chociaż raz w roku skontrolować jej stan, robiąc rutynowe badania kontrolne.

Czemu witamina D3 jest tak ważna?

Czemu witamina D3 jest tak ważna?

Suplementacja witaminy D3, szczególnie w okresie jesienno-zimowym powinna być obowiązkowym elementem diety. Jest to jeden z kluczowych składników, które mają holistyczny wpływ na niemalże cały organizm. Jakie zalety płyną z utrzymania prawidłowego poziomu witaminy D3 w Twoim ciele?

  • Zwiększenie odporności. Suplementacja witaminą D3 w okresie jesienno-zimowym może realnie zredukować ryzyko infekcji. [1]
  • Poprawa samopoczucia i zmniejszenie ryzyka przewlekłego przygnębienia związanego z niedostateczną ilością słońca. Możliwe działanie antydepresyjne. [2]
  • Po biosyntezie, witamina D3 przekształcana jest w istotny dla zdrowia prohormon.
  • Wspieranie rozwoju prawidłowego układu kostnego u dzieci, regeneracja mięśni, wspieranie siły kości. [3]
  • Poprawa wchłaniania dwóch niezbędnych pierwiastków wapnia i fosforu

To jednak tylko kropla w morzu korzyści, które płyną z suplementacji witaminy D. Ważne jest jednak, aby przyjmować ją z głową, czyli nie dopuścić ani do nadmiaru, ani niedoboru. Jak się za to zabrać?

Suplementacja witaminy D3

Suplementacja witaminy D3

Jeśli stosujesz przygotowaną przeze mnie dietę online z dodatkowym planem suplementacji – wysoce prawdopodobne, że witamina D znajdzie się w jej harmonogramie. Chociaż ogólnie przyjęło się, że najbardziej witaminy D potrzebujemy w okresie jesienno-zimowym, tak naprawdę warto stosować ją cały rok.

Jeśli przez większość dnia przebywasz w pomieszczeniach (biurze, domu itp.), a słońce – jak to w Polsce – nie jest na tyle łaskawe, by świecić mocno przez cały dzień – rozważ całoroczną suplementację. Wskazana, bezpieczna i zalecana suplementacja całoroczna obejmuje w takim przypadku przyjmowanie 2000 iu / dziennie dla osób dorosłych.

Jeśli jednak poziom metabolitu witaminy D (OH) we krwi jest u Ciebie optymalny – sugerowana jest dodatkowa suplementacja tylko od końca września do kwietnia (800-2000 iu). W każdym jednak wypadku, przed rozpoczęciem suplementacji – warto zbadać jej poziom.

Witamina D w diecie online

Witamina D w diecie online

Poza ekspozycją na słońce i suplementacją są również inne sposoby na zdobycie tego cennego, lecz niestety nadal niedocenianego składnika. Dobrym źródłem witaminy D są również wartościowe źródła pożywienia, takie jak np.:

  • Tłuste ryby morskie, takie jak np. sardynki, łosoś atlantycki, halibut, polski – dobry śledź.
  • Jaja, a dokładnie ich żółtka.
  • Grzyby (witamina D2).
  • Ser żółty.
Objawy niedoboru witaminy D

Objawy niedoboru witaminy D

Często zdarza się, że nawet przy wysokim niedoborze witaminy D, organizm nie daje silnych sygnałów świadczących o tym, że czegoś mu brak. Wiele objawów, takich jak przygnębienie, zmęczenie, bladość skóry, bóle mięśni i stawów są zrzucane na karb zmęczenia, stresującego trybu życia, lub wieku. Tymczasem przewlekły niedobór witaminy D może nie tylko potęgować wyżej opisane objawy, ale i stać się jednym z czynników, wspomagających rozwój chorób autoimmunologicznych. Osoby z SM, jako jeden z obowiązkowych suplementów mają wskazaną właśnie witaminę D3, która chroni mielinę, czyli otoczkę przewodów nerwowych, które w przebiegu tej choroby są niszczone.

Pamiętaj, że dobra dieta online z dopasowaną do niej suplementacją uwzględnia jeden ważny szczegół. Suplement dobrze jest przyjmować z pokarmem bogatym w wartościowe tłuszcze. Poprawia to przyswajanie i zwiększa przyswajalność witaminy D.

źródła:

  1. Vitamin D and Immune System

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3166406/

  1. Vitamin D and Depression: Where is all the Sunshine?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908269/

  1. Vitamin D and Skeletal Muscle: Emerging Roles in Development, Anabolism and Repair

https://link.springer.com/epdf/10.1007/s00223-019-00583-4?shared_access_token=GEYhQR34-z1WGxjrOspXvve4RwlQNchNByi7wbcMAY5qc7YeHkZlGejlKa2uKLTiwUXv4DHbAvN0yZNI6DJ9AqExGzgscTBO-E0xtYO_Ey41zVBdpATE8tOR_LgPJe3lmJ9KzslXYwNLrWo8rzaKvQ%3D%3D

Porady treningowe