Zwiększenie kalorii w diecie pomoże Ci schudnąć? Sprawdź, co to jest diet break!

Zastanawiasz się może, co to jest diet break? Jest to jeden z bardziej polecanych sposobów dedykowanych osobom przebywającym na redukcji. Diet break nie tylko pomoże Ci odpocząć psychicznie od restrykcyjnej diety, ale i wpłynie pozytywnie na szereg innych czynników, odpowiedzialnych za zdrowie, energię i… potęgowanie efektów redukcji. Co to jest diet break i jak go stosować?

Diet brake – co to jest?

Diet brake – co to jest?

Jeśli nie wiesz, co to jest diet break to mogę założyć, że nie przebywasz na redukcji. Redukcja jest procesem, w którym stosuje się deficyt kaloryczny. Z kolei deficytem kalorycznym nazywa się stan, w którym przyjmujesz w ciągu doby mniej kalorii, niż spalasz. W takiej sytuacji organizm aby zdobyć niezbędną do życia energię sięga po zapasy zgromadzone w tkance tłuszczowej. Tym oto sposobem zmniejsza się jej objętość i jeśli stosujesz przy tym indywidualny plan treningowy – eksponujesz mięśnie.

Diet break to z bezpośredniego tłumaczenia (przerwa w diecie). Tak naprawdę nie da się być na ciągłej, długotrwałej redukcji. Aby osiągnąć pełne spektrum efektów związanych z redukcją, po prostu niezbędne jest okresowe, systematyczne zwiększanie kalorii, czyli przejście z deficytu na tzw. zero kaloryczne. Częstotliwość stosowania diet break jest również uzależnione od poziomu tkanki tłuszczowej. Jeśli masz jej więcej, stosujesz diet brake rzadziej, jeśli natomiast jesteś bliżej celu i poziom tkanki tłuszczowej jest mniejszy – zaleca się stosowanie diet brake częściej np. co 2, czy 2,5 miesiąca.

Zalety stosowania diet break. Co możesz osiągnąć?

Zalety stosowania diet break. Co możesz osiągnąć?

Skoro już wiesz, co to jest diet brake, warto również wspomnieć o zaletach wynikających z jego stosowania. Tak naprawdę, przy stosowaniu diety online, która ma na celu redukcję, diet break:

  • Zapobiega rozpadowi tkanki mięśniowej – diet break ma działanie antykataboliczne.
  • Sprzyja regeneracji mięśniowej i ogólnie – organizmu.
  • Wspomaga powrót gospodarki hormonalnej do normy.
  • Poprawia energię i samopoczucie – przy diet break ładujesz akumulatory i zyskujesz „zastrzyk energii”.
  • Pozwala na uniknięcie adaptacji metabolicznej – stanu, w którym zapotrzebowanie organizmu na energię zmniejsza się w wyniku długotrwałego stosowania diety niskoenergetycznej.

Poza wyżej opisanymi przykładami warto zwrócić szczególną uwagę na aspekt psychiczny. Zastosowanie diet break ma wpływ na zwiększenie produkcji hormonów tarczycy i hormonu, który gromadzony jest w tkance tłuszczowej – leptyny [1]. Wpływa ona np. na uczucie sytości. Okresowe przyjmowanie posiłków o zwiększonej liczbie kalorii w takiej sytuacji poprawia tempo utraty tkanki tłuszczowej i zmniejsza uczucie głodu. Co więcej – metabolizm przyspiesza, więc diet break nie powoduje utraty osiągniętych rezultatów, a wręcz przeciwnie – skutecznie je potęguje!

Diet break a hormony

Diet break a hormony

Dla osób, które ćwiczą zgodnie z planem treningowym (np. od trenera personalnego online) i stosują zaleconą, indywidualną dietę redukcyjną – wiedza o tym, co to jest diet break, jest niezbędna do zachowania optymalnego poziomu hormonów (tarczycy i leptyny), dobrego samopoczucia, ale też po prostu wejścia na kolejny etap redukcji.

To również sprawdzony sposób na obniżenie w pewnym stopniu kortyzolu – hormonu stresu. Który naturalnie produkuje Twój organizm, kiedy nie otrzymuje tyle energii, ile faktycznie spala. Jest to naturalny proces, który ma na celu „ratować” Cię z opresji i skłonić do działania. Pamiętaj, że Twoje ciało nie wie, jakie są Twoje cele treningowe. Działa tak, jak zaprogramowała je natura. To właśnie dlatego hormon stresu na redukcji jest Twoim stałym towarzyszem.

Skoro już wiesz, co to jest diet break – koniecznie uwzględnij go w swoim planie treningowym. Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać – poproś trenera personalnego online o pomoc w ustaleniu planu treningowego i indywidualnej diety online.

Źródła:

  1. Metabolic adaptation to weight loss: implications for the athlete https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3943438/