Jak pokonać nadwagę?

Jak podają statystyki, z nadwagą boryka się już co trzeci Polak. Jakie są jej główne przyczyny? Jak skutecznie ją pokonać? Odpowiedzi na te i inne pytania związane z nadwagą przynosi dzisiejszy wpis.

otyłość brzuszna

CZYM JEST NADWAGA?



Na początek garść teorii. Nadwaga (nazywana często również stanem przedotyłościowym) jest pierwszym etapem otyłości. Organizm osób, które się z nią borykają magazynuje nadwyżki energii dostarczane wraz z pożywieniem pod postacią tkanki tłuszczowej. Gdy proces ten nie zostanie zahamowany, zaczyna ona narastać w górnych partiach ciała. Do czynienia możemy mieć między innymi z otyłością brzuszną typu jabłko oraz otyłością pośladkowo — udową typu gruszka. Stopniowo nadwaga może rozwijać się w chorobę otyłości I, II lub III stopnia.

jak-walczyc-z-nadwaga

JAKIE SĄ PRZYCZYNY NADWAGI?



Podzielić można je na kilka kategorii:

  • Środowiskowe — zalicza się do nich między innymi nieprawidłowe odżywianie, brak lub niewystarczającą aktywność fizyczna oraz stres.
  • Psychologiczne — jest to na przykład niska samoocena, brak samoakceptacji, zastępowanie jedzeniem potrzeb emocjonalnych oraz zaburzenia, takie jak depresja, uzależnienie od jedzenia, zespół kompulsywnego jedzenia czy zespół nocnego jedzenia.
  • Hormonalne — nadwagę wywoływać może między innymi niedoczynność tarczycy, która to stanowi efekt niedoboru hormonów i spowolnionego metabolizmu. Z przyrostem wagi bardzo często borykają się także kobiety przechodzące menopauzę. Na skutek zmian hormonalnych, a dokładnie niedoboru estrogenów, do czynienia mamy z gromadzeniem się tkanki tłuszczowej w okolicy ramion, talii, brzucha oraz ud.
  • Genetyczne — uwarunkowania genetyczne mogą być bezpośrednią przyczyną nadwagi lub prowadzić do niej stopniowo. Warto wymienić tutaj choroby, takie jak zespół Praadera — Williego czy zespół Cohena, w przebiegu których do czynienia mamy z niekontrolowanym gromadzeniem się tłuszczu w organizmie.
jak-pozbyc-sie-nadwagi

JAK POZBYĆ SIĘ NADWAGI?



Do walki z nadwagą należy podejść kompleksowo. W pierwszej kolejności warto udać się na wizytę u dietetyka. To idealne rozwiązanie dla osób, które chcą schudnąć, ale nie dysponują wystarczającą wiedzą na temat odchudzania. Dietetyk pomoże w ustaleniu diety dopasowanej do indywidualnych potrzeb danej osoby — płci, wieku, wykonywanego zawodu, trybu życia czy chorób, z jakimi się boryka. Podpowie, które produkty spożywcze wybierać, a których lepiej unikać. Korzystanie z usług dietetyka to także świetne rozwiązanie dla osób, które mają problemy z motywacją.

Dzięki regularnemu raportowaniu przebiegu odchudzania, może on na bieżąco śledzić postępy swoich podopiecznych i na bieżąco monitorować ich jadłospis. Jak przygotować się do pierwszej wizyty u dietetyka? Przez kilka dni poprzedzających wizytę warto prowadzić dzienniczek żywieniowy — w znaczący sposób ułatwi on ocenę sposobu odżywiania. Osoby mające aktualne wyniki badań krwi, mogą zabrać je ze sobą do gabinetu.

nadwaga-a-aktywność

NADWAGA A AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA



Równie istotną rolę w procesie walki z nadwagą odgrywa aktywność fizyczna. W szczególności zalecane są tutaj ćwiczenia aerobowe, takie jak spacer, bieganie, pływanie, jazda na rowerze, taniec, aerobic czy nordic walking. Aby były one skuteczne, wykonywać powinno się je codziennie, przez około 30 — 60 minut.

W ustaleniu odpowiedniego planu ćwiczeń pomoże trener  personalny. Ćwicząc z nim, w znaczący sposób zredukować można ryzyko kontuzji. Wynika to z tego, że trener czuwa nad poprawną techniką wykonywania poszczególnych ćwiczeń, koryguje błędy i dba o bezpieczeństwo w czasie treningu. Regularne spotkania z trenerem personalnym to także gwarancja szybkich efektów. Trener stopniowo podwyższa stopień trudności ćwiczeń, przybliżając podopiecznego do wyznaczonego celu. W chwilach słabości będzie on w stanie odpowiednio zareagować, nie pozwalając zwątpić w swoje możliwości.