Jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy?

Jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy?

Białko to jeden z kluczowych składników odżywczych w diecie sportowców i osób aktywnych fizycznie. Nie można pomijać go również w trakcie odchudzającej diety. Co zrobić w przypadku, w którym z przyczyn zdrowotnych nie możesz przyjmować białka zwierzęcego? Jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy będzie najlepsze?

Nietolerancja laktozy

Nietolerancja laktozy

Za tak zwaną nietolerancję laktozy odpowiedzialny jest niedobór jednego z enzymów trawiennych – laktazy. Jeśli Twoje ciało ma skłonności do wytwarzania zbyt małych ilości tego enzymu, objawi się to szeregiem nieprzyjemnych skutków ubocznych, takich jak np.:

  • Bóle brzucha, wzdęcia gazy,
  • Biegunki,
  • Odczuwalne „przelewanie się w brzuchu”,
  • Nudności,
  • Wysypka.

Jeśli trenujesz regularnie, nietolerancja laktozy nie tyle, co utrudni Ci trening personalny, ale prędzej uniemożliwi Ci prowadzenie wysokobiałkowej diety i suplementacji. Właściwie dopasowana dieta online i trening personalny mogą jednak być efektywne i w tym wypadku. Jeśli nie tolerujesz białka zwierzęcego, powiedz o tym swojemu trenerowi. Dopasuje on plan dietetyczny uwzględniający Twoje zapotrzebowanie na białko i inne substancje odżywcze, które pomogą Ci stracić na wadze i zbudować tkankę mięśniową. Jednak skoro podstawowym budulcem mięśni jest białko, to czy da się je czymś zastąpić? Jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy będzie najlepsze?

Jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy?

Jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy?

Na rynku suplementów sportowych, do jednych z najpopularniejszych zalicza się białko. To jedna z niemal niezastąpionych odżywek. Białko w formie suplementu wspomaga odchudzanie, buduje tkankę mięśniową, dostarcza wszelkich niezbędnych aminokwasów – ma działanie antykataboliczne, przyspiesza i umożliwia regenerację mięśni po treningu. Krótko mówiąc, jest podstawowym budulcem mięśni. Co mają zatem zrobić osoby, którym zależy na poprawie swojej sylwetki, ale z racji niedoboru laktazy nie mogą sięgać po zwykłą odżywkę białkową?

Jeśli zastanawiasz się, jakie białko dla osób z nietolerancją laktozy będzie odpowiednie, możesz celować albo w źródła białka roślinnego, czyli np. bogatą w białko ciecierzycę, rośliny strączkowe i białko konopne. Jeśli jednak trenujesz bardzo intensywnie, podaż białka z samej diety może być niewystarczająca. Po jaką odżywkę białkową sięgnąć, aby zwiększyć jego dzienny bilans w diecie? Na szczęście jest dla Ciebie dobre rozwiązanie!

Jakie białko na nietolerancję laktozy?

Jakie białko na nietolerancję laktozy?

Musisz wiedzieć, że przy tego rodzaju schorzeniu, nie musisz wcale rezygnować z białka dla sportowców. Zamiast decydować się na białko WPC, czyli koncentrat białka serwatkowego, postaw po prostu na WPI, czyli izolat, albo WPH, czyli hydrolizat białka serwatkowego.

WPI

WPI to izolat białka serwatki, który jest zazwyczaj bardzo dobrze tolerowany przez wszystkie osoby z nietolerancją laktozy. Dzięki redukcji tłuszczu i węglowodanów (izolacji), pozytywnym „skutkiem ubocznym” tego procesu jest również mniej laktozy. Ile dokładnie jej jest? Szacuje się, że w 100 gramach odżywki WPI znajdziesz około 2 – 4 gramów cukru.

WPH

Jaka odżywka dla osób z nietolerancją laktozy będzie najlepsza? Jednym z lepiej tolerowanych i częściej wybieranych przy nietolerancji laktozy jest hydrolizat białka serwatkowego. Jeśli chodzi o ilość laktozy w tego rodzaju odżywce, jest ona naprawdę minimalna. Niestety jedną z przeszkód w suplementacji WPH jest jego dość wysoka cena.

Opcjonalnie możesz sięgać również po specjalne białko dla wegan, ale może ono nie przynieść tak dobrych rezultatów, jak suplementacja odżywką białkową typu WPH, WPI, czy specjalną odżywkę wzbogaconą o laktazę.

Jeśli tylko podejrzewasz u siebie nietolerancję laktozy, zrób dodatkowe badania krwi i kału. Czasami przyczyną złej reakcji na produkty białkowe jest po prostu niewłaściwa dieta. Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy, ale zależy Ci na poprawie swojej sylwetki — skontaktuj się ze mną! Pomogę Ci dopasować idealny plan dietetyczny i treningowy uwzględniający niedobór laktazy W Twoim organizmie.

Źródła:

https://podyplomie.pl/medycyna/15993,nietolerancja-laktozy-aspekty-patogenetyczne-obraz-kliniczny-leczenie

Porady treningowe