Pozbądź się głodu – zrozumieć i pokonać swój głód

Czy wiesz, że są różne rodzaje głodu? To uczucie kategoryzuje się na fizyczne i psychiczne. Jeśli nauczysz się je rozróżniać, dużo łatwiej będzie Ci wytrwać w postanowieniach. Pamiętaj również, że dobrze dopasowana dieta online, nie oznacza przykrego uczucia ściskania w żołądku i burczenia w brzuchu. Wręcz przeciwnie! Będziesz zaskoczona/y, że tracisz kilogramy, mimo sytych, ale zdrowych, zbilansowanych posiłków. Jak zrozumieć swój głód i jak sobie z nim radzić? Sprawdź możliwe rozwiązania.

Głód fizyczny – co to takiego?

Głód fizyczny – co to takiego?

Głodem fizycznym można nazwać fizjologiczne objawy związane z niedoborem pożywienia. Organizm człowieka uległa łatwemu zaprogramowaniu. Jeśli jesz niezdrowo i nieregularnie, np. dwa razy dziennie, wysoce prawdopodobne, że nie będziesz odczuwać głodu tyle razy w ciągu dnia, co zdrowo odżywiająca się osoba, która przyjmuje przepisowe 5 posiłków dziennie.

Czy uczucie głodu jest związane z pożądanym efektem diety odchudzającej? Absolutnie nie! Opisywany głód fizjologiczny jest swego rodzaju alarmem, że w Twoim ciele brakuje składników odżywczych. Kiedy żołądek jest pusty, możesz doświadczyć nieprzyjemnego uczucia ucisku, mdłości i charakterystycznego burczenia, które jest związane z przelewaniem kwasów żołądkowych, które nie mają czego trawić.

Kiedy zmniejszasz liczbę posiłków

Kiedy zmniejszasz liczbę posiłków

Jeśli zmagasz się z nadwagą lub otyłością, która powstała w wyniku zbyt częstych, obfitych posiłków – prawdopodobnie będziesz potrzebować redukcji liczby spożywanych w ciągu dnia posiłków a także zmniejszenia ich objętości (zazwyczaj są to różnego rodzaju przekąski, które zawierają dużo kalorii o których nie zdajemy sobie sprawy). Jednak przy opracowywaniu każdej, indywidualnej diety online, zauważam, że tak naprawdę, w większości przypadków zmieniasz objętość na jakość. Warto dodać, że jedną z przyczyn otyłości jest właśnie nieregularne jedzenie. Osoby, które zmagają się z nadwagą, bardzo często mogą nie jeść dosłownie NIC przez połowę dnia, by wieczorem, po pracy,  odrobić zaległości.

Jak zapanować nad głodem?

Jak zapanować nad głodem?

Jeśli prowadzisz swój dzienny jadłospis według zaplanowanej diety online, wraz z czasem zapomnisz o uczuciu braku sytości. Organizm zaprogramuje się na regularność w przyjmowaniu posiłków o określonych porach, dzięki czemu przestanie każdy z nich traktować jako „awaryjne zapasy” i gromadzić w tkance tłuszczowej na „czarną godzinę”. Jeśli wsłuchać by się w ciało, które otrzymuje posiłki za małe i za rzadko, gromadząc zapasy energii w tkance tłuszczowej, mówi ono:

„Jedzenie! Kto wie, kiedy otrzymam kolejną porcję? Lepiej tę część od razu odłożę na później!”

Chociaż takie zobrazowanie może wydawać Ci się śmieszne – mam nadzieję, że dzięki niemu zrozumiesz mechanizm głodu i tego, jak ważne jest regularne dostarczanie posiłków i to w szczególności podczas odchudzającej diety.

Sposoby na walkę z głodem

Sposoby na walkę z głodem

Jeśli czujesz głód i naprawdę trudno Ci sobie z nim poradzić, możesz:

  1. Zjeść niewielki posiłek bogaty w białko – to najczęściej jego niedobór powoduje głód,
  2. Jeśli trudno wytrzymać Ci do kolejnego z 5 posiłków, przypuszczalnie nie zawierają one właściwej ilości białka w każdej porcji. Jeśli w każdym z dań znajdzie się sycące źródło białka – wysoce prawdopodobne, że zapomnisz o głodzie!
  3. Błonnik ma niebagatelny wpływ na uczucie sytości. Błonnik dużo wolniej się metabolizuje, dzięki czemu np. śniadanie bogate w błonnik da Ci uczucie sytości na poranek i pozwoli wytrwać do obiadu.
  4. Zdrowe tłuszcze hamują uczucie głodu. Są jednak kaloryczne. Najlepszym rozwiązaniem na opanowanie głodu między posiłkami, jest optymalny rozkład białka, tłuszczy, błonnika i węglowodanów w każdym z posiłków.
Psychiczne uczucie głodu – jak sobie z nim radzić?

Psychiczne uczucie głodu – jak sobie z nim radzić?

Jesteś właśnie w trakcie zmiany swoich nawyków żywieniowych i ciężko Ci zapanować nad uczuciem głodu mimo zjedzenia obfitego posiłku? Bardzo prawdopodobne, że czujesz tzw. głód psychiczny. Oznacza to, że właśnie walczysz ze swoimi przyzwyczajeniami. Jeśli zwykle zasiadałeś/łaś, wieczorem do Netflixa z paczką chipsów, lub furą kanapek, a teraz – musisz zadowolić się sałatką z łososiem – Twój mózg może wysyłać sygnały o rzekomym głodzie, który tak naprawdę jest upominaniem się o swoją „nagrodę”.

Głód psychiczny może być trudniejszy do kontrolowania niż ten fizyczny. Na szczęście jest i na niego sposób. Jeśli czujesz głód psychiczny, możesz:

  1. Wypić szklankę zimnej, niegazowanej wody, która „oszuka” Twój mózg i żołądek i da Ci uczucie sytości.
  2. Możesz również wypić filiżankę kawy, pamiętaj tylko o tym, żeby każdego napadu głodu nie zastępować kawą, bo wypracujesz sobie nowy, zły nawyk.
  3. Jeśli uczucie głodu jest związane z nudą, stresem, poczuciem konieczności „nagrodzenia się”, nałogiem – koniecznie musisz rozwiązać bazowy problem. Może to być np. wyjście na spacer, zajęcie czymś dłoni (np. zrobienie lekkich porządków w domu), wykonanie telefonu do znajomego itp.

Jeśli opanujesz głód psychiczny, prawdopodobnie bez trudu dotrwasz do kolejnego posiłku. Jeśli jednak czujesz, że nie dasz rady – zjedz lekką przekąskę – najlepiej białkową.

W kontrolowaniu uczucia głodu ważne jest planowanie posiłków, a także regularne godziny snu. Jeśli zarywasz noce i utrzymujesz swoją aktywność do 1,2,3 w nocy – przesuwasz tym samym czas regeneracji w trakcie snu, a także zaburzasz naturalny rytm metabolizowania i trawienia. Jeśli masz problem z samodzielnym ustaleniem własnego jadłospisu lub planujesz dietę połączyć z ćwiczeniami – skontaktuj się ze mną, pomogę Ci nie tylko w kontrolowaniu uczucia głodu, ale tez dopasuję indywidualny trening personalny online.