Sauna po treningu – co daje? Zdrowa czy nie?

Sauna po treningu – co daje?

Jeśli chodzisz na siłownię i masz to szczęście, że jest ona bardzo dobrze wyposażona, pewnie widujesz osoby, które chwilę po treningu idą na saunę i następnie pod prysznic. Czy takie zachowanie wynika wyłącznie z potrzeby relaksu w ciepłe? Niekoniecznie! Wizyta w saunie niesie za sobą dużo korzyści! Przeczytaj mój tekst i zobacz, co daje sauna po treningu!

Co to jest sauna?

Co to jest sauna?

Sauna to pomieszczenie, w którym panuje wysoka temperatura i opcjonalnie – wysoka wilgotność (łaźnia parowa), lub nie (sauna sucha). Do sauny wchodzi się na bosaka, w samym ręczniku. W saunie mokrej na rozżarzone węgielki dolewa się wodę, która tworzy intensywną parę. W saunie suchej wilgotność powietrza nie jest pożądana. Czas spędzony w saunie dopasuje się indywidualnie. Zależy on od kilku czynników:

  • Kondycji zdrowotnej (nie można mieć przeciwwskazań do korzystania z sauny)
  • Kondycji fizycznej i wydolności organizmu
  • Poziomu zaawansowania (na sam początek zaleca się stosowanie krótkich sesji, stopniowo je wydłużając).

Coraz więcej siłowni i sal fitness jest wyposażona w sauny dla klubowiczów, możesz jednak udać się na saunę zewnętrzną. Dostępne są one również na basenach, w SPA, gabinetach odnowy biologicznej itp.

Zalety korzystania z sauny

Zalety korzystania z sauny

Korzyści wynikające z zażywania sauny są bardzo duże. Podczas takiej wizyty oczyszczasz Twój organizm z toksyn, poprawiasz krążenie krwi, a to sprzyja regeneracji mięśni – kluczowej po treningu. Co więcej, regularne korzystanie z sauny zwiększa odporność organizmu na choroby. Jednak wiele osób uważa, że nie jest ona dobrym pomysłem bezpośrednio po wysiłku fizycznym. Z czego to wynika?

Czy sauna po treningu jest zdrowa?

Czy sauna po treningu jest zdrowa?

Chociaż zdania na temat zalet korzystania z sauny po treningu są podzielone, to wbrew opiniom, jeśli jesteś zdrowy – sauna po treningu może przynieść Ci masę zalet. Zanim jednak spiesznie udasz się na saunę po treningu, powinieneś chwilę po nim odczekać! Różnica w opinii na temat takich „zabiegów” może wynikać z tego, że wejście na saunę BEZPOŚREDNIO po ćwiczeniach może za bardzo obciążyć zmęczony jeszcze po ćwiczeniach organizm. Może zrobić Ci się słabo, a wrażliwsze osoby mogą nawet zemdleć! Osobiście sugeruję odczekać przynajmniej pół godziny, napić się wody i złapać oddech. Po tym czasie możesz już bezpiecznie wejść na saunę! Pamiętaj tylko o solidnym nawodnieniu ciała przed i po takiej sesji. Co daje sauna po treningu?

  • Relaksuje, rozluźnia zmęczone mięśnie
  • Wysokie temperatury i wykonane wcześniej ćwiczenia to naturalne sposoby na pobudzenie produkcji hormonów szczęścia – endorfin
  • Sauna po treningu zwiększa Twoją wytrzymałość i poprawia odporność
  • Może redukować ból mięśni po wysiłku
  • Sauna po treningu często ma również wpływ na skrócenie czasu regeneracji po treningu

Jak widzisz, mimo często sprzecznych opinii, zalet jest jednak więcej niż wad, a rozsądne korzystanie z sauny przynosi same korzyści! Nie bez powodu Finlandczycy, dla których korzystanie z sauny jest rodzajem „sportu narodowego”, słyną z doskonałej odporności, zdrowia i dobrej kondycji fizycznej.

A co z sauną przed treningiem?

A co z sauną przed treningiem?

Skoro już wiesz, co daje sauna po treningu, sprawdź też, czy warto wybrać się na nią przed treningiem. Wiele osób uważa, że korzystanie z sauny przed i po treningu ma realne znaczenie dla Twojej kondycji. Sauna przed treningiem dobrze przygotowuje Twoje ciało (a szczególnie serce i układ krążenia) na nadchodzący wysiłek. Na skutek ciepła naczynia krwionośne rozszerzają się, krew szybciej przepływa i lepiej doprowadza tlen do wszystkich komórek Twojego ciała. Pamiętaj jednak, że jeżeli planujesz naprawdę mocny trening (np. wytrzymałościowy), sauna przed treningiem może nie być dobrym rozwiązaniem. Lepiej idź na nią przed ćwiczeniami aerobowymi i treningiem kardio.

Mam nadzieję, że wiesz już, co daje sauna po treningu i jak w mądry sposób skorzystać z niej przed ćwiczeniami. Pamiętaj, że sauna powinna być tylko miłym akcentem do Twojej diety i planu treningowego. Jeżeli chcesz włączyć bezpiecznie i mądrze saunę do swojego stylu życia – skontaktuj się ze mną! Pomogę Ci dopasować nie tylko indywidualną dietę online, ale też zaprojektuję plan treningowy, który pomoże Ci osiągnąć wybrany cel!

Źródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7908414/

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16877041/

Porady treningowe