Redukcja kalorii „na masie”? Sprawdź, co to mini cut!

Co to mini cut?

Mini cut to inaczej mini redukcja, której stosowanie jest zalecane szczególnie w przypadku długotrwałego budowania masy mięśniowej. Co to jest mini cut i po co tak naprawdę się ja stosuje? Jakich efektów możesz się spodziewać w trakcie takiej przerwy?

Co to jest mini cut?

Co to jest mini cut?

Mini cut jest zaplanowanym i kontrolowanym przejściem z towarzyszącej budowie masy mięśniowej nadwyżki kalorycznej, na tzw. deficyt kaloryczny. To totalne przeciwieństwo popularnego diet brake, który zaleca się stosować w okresie redukcji. Przyczyn dla których zaleca się stosowanie mini cut, jest wiele. Praktycznie wszystkie mają za zadanie utrzymać w dobrej kondycji zdrowie, samopoczucie i prawidłowy poziom hormonów. Co więcej, okresowe przejście z nadwyżki na deficyt finalnie sprzyja budowę sylwetki.

Jak stosować mini cut?

Jak stosować mini cut?

Mini redukcję stosuje się wtedy, gdy przebywasz na długotrwałej masie, czyli po prostu przez długi okres stosujesz dietę wysokokaloryczną. Najpopularniejszą i zarazem najczęściej stosowaną formą mini cut jest stosowanie redukcji przez około 4 tygodnie, następnie, po tym czasie powrót do swojego planu dietetycznego, sprzed mini cut. Niektórzy po tym okresie, decydują się na lekką redukcję kaloryczną diety o około 10-15%.

Kiedy stosować mini cut?

Kiedy stosować mini cut?

Każda dieta – czy to na masę, czy na redukcję – ma realny wpływ na to, jak się czujesz i jak wyglądasz. Za tym wszystkim stoją procesy, które zachodzą bezpośrednio w Twoim organizmie podczas stosowania diety. Mini cut, czyli krótkoterminowa redukcja wpływa na:

  1. Poprawę wrażliwości insulinowej, której upośledzenie jest typowym objawem przyjmowania wysokiej ilości węglowodanów.
  2. Spotęgowanie efektów diety wysokokalorycznej. Warto stosować mini cut, jeśli mimo prawidłowej diety, poziom tkanki tłuszczowej (BF) Cię nie zadowala.
  3. Poprawę samopoczucia psychicznego, odpoczęcie od bogatego w węglowodany jedzenia (tak, wbrew pozorom to też jest męczące).
  4. Zatrzymanie zbyt szybkiego, nieplanowanego przyrostu tkanki mięśniowej (przy mini cut organizm sięga po „zapasy: redukując nieco tkankę tłuszczową).
  5. Poprawę apetytu. Wysokokaloryczna dieta wpływa na wzrost hormonu sytości – leptyny. Często zdarza się, że w okresie budowania masy z trudem sięgasz po kolejny posiłek, męczysz się, nie czujesz satysfakcji z jedzenie, ani głodu. Mini cut może pomóc w przerwaniu tej zależności, poziom leptyny się obniży, a Ty z chęcią sięgniesz po posiłek.
  6. Zapobieganie retencji wody. Dzięki mini cut szybciej pozbędziesz się zatrzymanej wody w Twoim ciele. Znikną obrzęki i uczucie opuchnięcia, ciężkości.

Finalnie, na mini cut możesz szybko poprawić wizualnie swoją sylwetkę, a widząc efekty swoich dotychczasowych działań, napędzasz się do dalszego działania i nabierzesz nowych chęci na kontynuację swojego planu treningowego i diety online. Mini cut ma zatem również istotny wymiar dla Twojej psychiki!

Redukcja tkanki tłuszczowej w okresie robienia masy, jest nie tylko wskazana i pożądana, ale po prostu zdrowa. Co więcej, podczas mini cut, należy również zmienić swoje podejście do rutyny treningowej. W tym czasie można postawić również na trening kardio i aerobowy co może dodatkowo spotęgować efekt mini cut. Warto jednak robić to z głową – jeśli przesadzisz z aerobami, możesz odnotować zbyt wysoki spadek wagi. To właśnie dlatego, okres mini cut i swoje plany treningowe w trakcie jego trwania warto przedyskutować z trenerem personalnym online.

Źródła:

[1] Evidence-based recommendations for natural bodybuilding contest preparation: nutrition and supplementation, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4033492/

[2] https://renaissanceperiodization.com/minicuts-dr-mike-israetel/

Porady treningowe