Alkohol a sport – 7 rzeczy, o których nie wiesz

Alkohol a sport

Alkohol i zdrowy, sportowy tryb życia. Od razu widać, że to się wyklucza! Oczywiście nic się nie stanie, kiedy sięgniesz np. po kieliszek wina kilka razy w miesiącu do kolacji, czy wypijesz jedno piwo do meczu. Jednak systematyczne i częste sięganie po alkohol może nie tylko skutecznie zaprzepaścić wypracowane dietą online i treningiem personalnym efekty, ale również ma duży wpływ na zdrowie.

Dowiedz się więcej o zależności alkohol a sport, żeby podejmować jeszcze bardziej świadome decyzje. Poznaj 7 efektów spożywania alkoholu przez osoby trenujące.

Alkohol a ćwiczenia fizyczne i dieta online

Dla zawodowych sportowców, którzy np. przygotowują się do zawodów, alkohol jest zazwyczaj tym, o czym mogą jedynie pomarzyć. Spożywanie nawet niewielkich ilości alkoholu może doprowadzić np. do retencji wody, spadku kondycji i wydajności.

Pakiety w promocyjnych cenach - kliknij wybrany plan

Ponadto nadmierne spożywanie alkoholu może wywołać wiele innych daleko idących konsekwencji – fizjologicznych, psychicznych i społecznych. I chociaż nie mam na celu demonizowania okolicznościowego spożycia alkoholu – musisz pamiętać o tym, że wykazuje szczególnie negatywne działanie na Twoją kondycję. Jak dokładnie działa i jakie szkody wyrządza? Sprawdzamy!

Przeczytaj również: Skąd się bierze nagły wzrost wagi? 5 najczęstszych powodów

Alkohol a sport poznaj zależności

Alkohol a sport. Poznaj 7 ważnych zależności!

Pomijam kwestie psychiczne i społeczne związane z nałogowym nadużywaniem lub zbyt częstym, systematycznym spożywaniem alkoholu… Skupmy się na jego negatywnym wpływie podczas uprawiania aktywności fizycznej.

  1. Alkohol powoduje dysfunkcje fizjologiczne – nadużywanie alkoholu może prowadzić do poważnych zaburzeń metabolicznych. Naturalna przemiana materii spowalnia. Może to powodować przybieranie na wadze i to na nawet mimo utrzymywania narzuconego planu treningowego i przestrzegania diety online.
  1. Nadużywanie alkoholu może zwiększać częstotliwość występowania kontuzji. Okazuje się, że osoby nadużywające alkoholu są na nią narażone nawet dwukrotnie częściej niż abstynenci.
  1. Spożywanie alkoholu realnie obniża efektywność treningu. Ma on bowiem wpływ nie tylko na sam proces regeneracji, ale również zmniejszenie syntezowania białek i obniżenie koordynacji ruchowej.

Przeczytaj też: Regeneracja mięśni i organizmu – dlaczego to takie ważne?

  1. Alkohol jest bardzo kaloryczny! 1 gram alkoholu etylowego ma 7 kcal! (alkohol etylowy 29 KJ/g).
  1. Alkohol ma również działanie moczopędne, a zatem odwadnia organizm. Nie jest to jednak odwodnienie korzystne przy kontrolowanej redukcji przed np. zawodami sylwetkowymi.
  1. Piwo (5%) wypite po treningu działa moczopędnie i mocno odwadniająco. Z kolei piwo bezalkoholowe 0% odwrotnie – pełni funkcję izotonika, czyli świetnie nawadnia (unikaj piw smakowych z dużą ilością cukru).
  1. Alkohol obniża również wydolność tlenową. Wynika to z zahamowania procesu glukoneogenezy, który przez redukcję stężenia glukozy we krwi ma wpływ na obniżenie wydolności tlenowej. Ćwiczenia aerobowe (ale nie tylko) stracą na efektywności. Wykonać mniej powtórzeń i serii.

Jak widzisz, alkohol ma znaczący wpływ nie tylko na Twoją sylwetkę, ale również na osiągnięcia sportowe. Nawet najlepszy plan treningowy online połączony z dopasowaną do Twoich potrzeb dietą w parze z alkoholem będzie nieefektywny. Jeżeli interesuje Cię doświadczony trener personalny online – skorzystaj z mojej oferty!

  • Źródła, bibliografia: Barbara Frączek, Jarosław Krzywański, Hubert Krysztofiak, PZWL Wydawnictwo Lekarskie

Porady treningowe