Jak przestać jeść słodycze? Znam 6 skutecznych sposobów!

Jak przestać jeść słodycze?

Jedną z przeszkód, które stoją na drodze uzyskania wymarzonej sylwetki, lub po prostu – utraty kilku zbędnych kilogramów są małe dietetyczne „grzeszki”. Nie da się ukryć, że wśród wszystkich niezdrowych przekąsek tą, którą najczęściej wskazują osoby zgłaszające się do mnie po dietę online są słodycze. Potrzeba jedzenia słodkich rzeczy jest swego rodzaju nałogiem, który wynika z wielu czynników – stresujących sytuacji, złych nawyków i przyzwyczajeń, a nawet nudy. Bez skutku próbujesz przejść na dietę? Sprawdź koniecznie, jak przestać jeść słodycze!

Czemu jesz słodycze?

Czemu jesz słodycze?

Jedzenie słodkich rzeczy niekoniecznie musi być niezdrowe. Warunkiem tego jest prosty czysty skład słodkości i zachowanie umiaru. Podczas jedzenia słodyczy, Twoje ciało wydziela dopaminę, znaną również jako hormon szczęścia – odwrotność kortyzolu. To właśnie dlatego po zjedzeniu słodkiego batona, lub kawałka ciasta czujesz się lepiej psychicznie – otrzymujesz namiastkę małego szczęścia, rodzaj nagrody. Nietrudno się domyślić, że tak, jak można uzależnić się od adrenaliny – tak samo może być ze słodyczami, które nie tylko są smaczna, ale naprawdę wprawiają Cię w dobry nastrój.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak przestać jeść słodycze, musisz najpierw zrozumieć, czemu je jesz. Do najczęściej występujących powodów jedzenia kalorycznych słodkości można zaliczyć np.:

  • Reakcję na stres. Możesz czuć podświadomą potrzebę „zajadania stresu”. Dzięki temu wzrasta poziom dopaminy, co nieco bardziej równoważy poziom kortyzolu – hormonu stresu.
  • Nudę – możesz sięgać po słodycze po prostu z nudów, lub jako przekąskę przed TV. Jesz wtedy nieświadomie!
  • Nieprawidłową dietę. Jeśli jesz rzadko, nieregularnie, możesz w ciągu dnia odczuwać głód. Słodycze i innego rodzaju niezdrowe przekąski dają Ci nagły przypływ energii, ponieważ są bogate w węglowodany (cukry) oraz tłuszcze trans, ale nie mają w zasadzie żadnych innych wartości odżywczych. Dobrze dopasowana do Twoich potrzeb dieta online, może pomóc Ci porzucić słodycze, bez odczuwania głodu.
  • Łakomstwo. Tak, czasem to właśnie łakomstwo sprawia, że sięgasz po słodycze. Nie umiesz się nim oprzeć, bo kochasz słodki smak czekolady, lodów i tłustych kremów. W takiej sytuacji, warto poszukać zdrowego zamiennika słodyczy. Jakiego? O tym przeczytasz dalej!
Sposób jak przestać jeść słodycze

Jak przestać jeść słodycze? 6 skutecznych sposobów!

1. Zastępuj słodycze owocami! Chociaż nadmiar owoców w Twojej diecie, z uwagi na wysoką zawartość cukrów, może nie być wskazany – jeśli najdzie Cię ochota na coś słodkiego – sięgnij po słodkie, dojrzałe i świeże owoce.

2. Pozbądź się zapasów słodyczy ze swojego domu. Nie kupuj słodyczy, nie rób zakupów na zapas, wyrzuć je z szafek. Jeśli nie będziesz mieć słodyczy pod ręką – pokusa sięgnięcia po nie w dużym stopniu zmaleje.

3. Słodkie posiłki, zamiast słodyczy! Porzucenie słodyczy nie musi oznaczać zmiany Twoich preferencji żywieniowych. Zamiast kawałka czekolady, czy batona przegryzionego rano zamiast śniadania – zrób sobie omlet na słodko, a cukier zastąp naturalnym słodzikiem (np. ksylitolem).

4. Balansuj rozkład węglowodanów. Jeśli każdy z posiłków będzie miał właściwe rozłożone węglowodany – unikniesz gwałtownych wyrzutów insuliny, a co za tym idzie – napadu chęci na słodycze. Nie potrafisz tego zrobić samodzielnie? Sięgnij po dietę online przygotowaną przez dietetyka lub trenera personalnego.

5. Ruszaj się! Wiesz co również ma wpływ na wyrzut dopaminy – hormonu szczęścia? Aktywność fizyczna! Prawidłowa dieta wraz z dopasowanym do Twoich celów planem treningowym mogą pomóc Ci zastąpić głód na słodycze, głodem na wysiłek fizyczny! Taka zmiana nawyków nie tylko odbije się pozytywnie na Twoim zdrowiu, ale i na wyglądzie sylwetki i poprawie formy!

6. Cheat meal – pozwól sobie na odrobinę szaleństwa i raz na jakiś czas (po ustaleniu z trenerem) zjedz swoją ulubioną słodycz!

Powodów porzucenia kalorycznych słodyczy jest wiele. Na szczycie piramidy tych kwestii stoi nic innego, jak Twoje zdrowie. Chociaż większość osób zastanawia się, jak przestać jeść słodycze z powodu chęci zmiany swojej sylwetki, to trening personalny i dieta online mają również inny cel. Mają poprawić Twój stan zdrowia i samopoczucia. Na nic Ci bowiem piękna sylwetka, jeśli we wnętrzu organizmu, tak pięknie już nie będzie… Przygotowując indywidualny plan diety online, zawsze biorę pod uwagę Twoje preferencje. Jeśli lubisz słodycze, proponuję Ci zmianę pustych kalorii na coś słodkiego i wartościowego!

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2235907/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11733709/

Porady treningowe