Picie kawy – zdrowe czy niewskazane? Rozprawiamy się z mitami!

Picie kawy – zdrowe czy niewskazane? Rozprawiamy się z mitami!

Jak to jest z tą kawą? Jest zdrowa, czy niezdrowa? Z takim dylematem spotyka się wielu smakoszy kawy, którzy prawdopodobnie, chociaż kilka razy słyszeli, lub czytali o negatywnym  jej wpływie na zdrowie. Czy kofeina, uznawana za używkę ma negatywny wpływ na Twój organizm? Czy umieszczę ją w Twojej diecie online? Dowiedz się, czy możesz pić kawę!

Kawa szkodzi?

Kawa szkodzi?

Kawa – szczególnie ta najmniej przetworzona, czyli dostępna w formie zmielonych ziaren to jeden z prozdrowotnych, silnych przeciwutleniaczy! Mogą one nie tylko zredukować stan zwany stresem oksydacyjnym, ale też zapobiegać jego powstawaniu. Czemu jest to tak istotne?

W sytuacji, w której wolnych rodników w Twoim ciele  jest zbyt dużo, zaczynają one atakować i niszczyć zdrowe komórki organizmu. Jeśli nie zareagujesz za szybko – będzie to skutkować szeregiem niekorzystnych dla samopoczucia i zdrowia czynników, w tym przyspieszeniu procesu starzenia. Kawa dostarcza do ciała wielu niezbędnych antyoksydantów, które mają wpływ na walkę z wolnymi rodnikami.

Kawa a cukrzyca – czy mają związek?

Kawa a cukrzyca – czy mają związek?

Regularne spożywanie kawy z kofeiną może mieć pośredni wpływ na zmniejszenie ryzyka zachorowania na choroby przewlekłe, takie jak np. cukrzyca typu II. Jest to możliwe dzięki zawartości przeciwzapalnej kofeiny i polifenoli, które mają wpływ na obniżenie poziomu cytokin uznawanych za jeden z czynników odpowiedzialnych za rozwój cukrzycy [1].

Pobudzająca kofeina – naturalna przedtreningówka?

Pobudzająca kofeina – naturalna przedtreningówka?

Kawa to również doskonały sposób na pobudzenie ciała i umysłu. Kofeina w niej zawarta niezwykle pobudza organizm, dodaje sił witalnych, wspomaga koncentrację i przyspiesza metabolizm. Dodając do tego fakt, że klasyczna „mała czarna” ma okrągłe zero kalorii, może być świetną, naturalną i zdrową przedtreningówką. Mocna kawa wypita na około 40 minut przed treningiem może mieć wpływ na poprawę wydolności i skupienia, a także dodaje energii, dzięki czemu trening może stać się jeszcze bardziej wydajny. Jako doświadczony  trener personalny, mogę Ci potwierdzić, że pobudzające działanie kofeiny naprawdę ma duży wpływ na to, jak przebiegnie trening.

Inne zalety kawy

Inne zalety kawy

Poza powyższymi zaletami, można również podkreślić wpływ kawy na poprawę zdolności koncentracji. Jeśli w ciągu dnia tracisz motywację, czujesz brak skupienia, lub rano nie możesz się dobudzić – kawa postawi Cię na nogi. Co ciekawe, działanie kofeiny może mieć również pozytywny wpływ na libido!

Tak wysoka i potwierdzona skuteczność kawy wynika z oddziaływania kofeiny na Twoją korę mózgową. Pamiętaj tylko, że pełne spektrum działania mocnej kawy odczujesz po około 40 minutach do godziny od jej spożycia. Pobudzający efekt będziesz odczuwać przez około 4 kolejne godziny, ale czas metabolizowania kawy w Twoim ciele jest uzależniony od wielu czynników (wagi, płci, a nawet tego, czy palisz papierosy).

Zastanawiasz się, czemu większość napojów energetycznych, dedykowanych głównie dla kierowców zawiera spore dawki kofeiny? Chociaż absolutnie nie polecam tego typu rozwiązań, wysoka zawartość kofeiny zawarta w nieciekawym zresztą składzie „energetyków” – poprawia szybkość reakcji i usuwa zmęczenie, co może okazać się zbawienne dla kierowców podróżujących na długich trasach.

Kawa i magnez – wypłukuje, czy nie?

Kawa i magnez – wypłukuje, czy nie?

W rzeczywistości kawa nie wypłukuje dużych ilości magnezu. Ponadto, w 100 gramach zwykłej kawy znajdują się aż 3 miligramy magnezu, a w 100 gramach kawy typu espresso znajdziesz go nawet do 80 mg! Zakładając, że picie 3-4 mocnych kaw pozbawi Cię około 4 miligramów tego minerału – można mieć pewność, że finalny bilans nie będzie niekorzystny dla Twojego zdrowia.

Jednak przy rozpisywaniu indywidualnych diet online, zawsze dopytuję, czy nie masz problemu z poziomem żelaza. Jeśli Twoje wyniki krwi wskazują na anemię lub stan bliski anemii, prawdopodobnie zaproponuję Ci, inny – lepszy dla Ciebie zamiennik kawy. Mam nadzieję, że ten artykuł rozwiał Twoje wątpliwości na temat działa kawy i po kolejną filiżankę sięgniesz bez wyrzutów sumienia.

Źródła:

Coffee Consumption and Risk of Type 2 DiabetesA Systematic Review – https://jamanetwork.com/journals/jama/article-abstract/201177

Porady treningowe