Dieta a płodność – co musisz o tym wiedzieć?

Czy można oddziaływać na swoją płodność przez dietę? Z tym pytaniem zmaga się wiele par, które starają się o dziecko. Tak naprawdę, zmianę nawyków żywieniowych powinno rozważyć się przynajmniej na pół roku przed rozpoczęciem starań. Jeśli Twój jadłospis pozostawia wiele do życzenia, a planujesz – lub już starasz się o dziecko – koniecznie zaplanuj jego zmianę! W tym tekście dowiesz się, czy i jaki wpływ ma dieta na płodność, a także co możesz zrobić, by zwiększyć szansę na ciążę.

Czy dieta ma wpływ na płodność?

Czy dieta ma wpływ na płodność?

Nie od dziś wiadomo, że jesteś tym, co jesz. Składniki odżywcze, minerały i witaminy, które przyjmujesz wraz z dietą, mają wpływ na poziom gospodarki całego ciała – w tym na produkcję hormonów. One z kolei maja kluczowe znaczenie dla płodności, a także późniejszego utrzymania zdrowej ciąży.

Płodność a diety odchudzające

Płodność a diety odchudzające

Długotrwałe przebywanie na dietach odchudzających z deficytem kalorycznym może mieć wpływ – w przypadku kobiet – na zahamowanie owulacji i co za tym dzień – zatrzymanie miesiączkowania. W takiej sytuacji mówimy o wtórnym zatrzymaniu miesiączki. Poważne niedobory składników odżywczych, witamin i minerałów zaburzają współpracę między przysadką mózgową, korą mózgową, podwzgórzem i jajnikami. Organizm przez niedożywienie lub niedostateczne odżywienie traci swoją równowagę zwaną również homeostazą, a negatywny skutek tego zjawiska możesz zaobserwować np. poprzez zatrzymanie miesiączki, lub deregulację cyklów menstruacyjnych.

Składniki odżywcze w menu rodziców starających się o dziecko

Składniki odżywcze w menu rodziców starających się o dziecko

O swoją dietę powinny jednak zadbać nie tylko kobiety – przyszłe matki, ale również mężczyźni. Chociaż dieta online zwykle kojarzy się z procesem odchudzania lub osiąganiem innych celów sportowych – każdy dietetyk, ale też doświadczony trener personalny może pomóc w ustaleniu specjalnego planu jadłospisu dla osób starających się o dziecko. Do najważniejszych elementów nowego planu żywienia można zaliczyć np. rezygnację z niezdrowej, wysoko przetworzonej żywności, właściwą podaż wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, a także sięganie po produkty z niskim indeksem glikemicznym. Poza samą dietą oboje rodziców powinno rozważyć stosowanie dodatkowej suplementacji np. kwasu foliowego, koenzymu Q10, folianami, witaminami z grupy B, cynkiem, żelazem i jeśli dieta jest uboga w kwasy tłuszczowe – kwasami z grupy Omega, DHA itp.

Zwiększenie szans na poczęcie to nie tylko zmiana diety – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Zwiększenie szans na poczęcie to nie tylko zmiana diety – na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Poza zmianą schematu żywienia, w którym mogę Ci pomóc, przed rozpoczęciem starań o dziecko, musisz obiektywnie spojrzeć na swoje przyzwyczajenia. 

Chociaż prawdopodobnie nie muszę Ci podpowiadać, że oboje przyszłych rodziców powinno zerwać z używkami, lub ewentualnymi nałogami, to pragnę zaznaczyć, że nawet okazjonalne picie alkoholu, lub sięganie po wyroby tytoniowe (w tym e-papierosy) również nie jest wskazane.

Ruch to zdrowie! Zrównoważona aktywność fizyczna, brak stagnacji i regularne ćwiczenia ruchowe mogą mieć wpływ na poprawę metabolizmu i zwiększenie produkcji serotoniny (hormonu szczęścia). Wysiłek związany z aktywnością fizyczną ma również wpływ na redukcję poziomu kortyzolu – hormonu stresu, który jeśli będzie utrzymywał się na bardzo wysokim poziomie, może mieć realny wpływ na płodność i być pośrednią przyczyną problemów z zajściem w ciążę i jej utrzymaniem.

Problemy ze zdrowiem a płodność

Problemy ze zdrowiem a płodność

Chociaż wiele czynników związanych z płodnością jest uzależnionych od Ciebie, są również i takie, na których pojawienie się nie masz już wpływu. Przyczyny problemów z zajściem w ciążę na podłożu zdrowotnym to np.:

  • zaburzenia miesiączkowania związane z problemami endokrynologicznymi,
  • PCOS, czyli zespół policystycznych jajników,
  • niedoczynność tarczycy,
  • a w przypadku mężczyzn, zaburzenia produkcji hormonów, problemy urologiczne, zaburzenia erekcji itp.

Nie da się ukryć, że zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, duży wpływ na zaburzenia płodności ma otyłość, która ma wpływ na zmniejszenie aktywności przysadki mózgowej i tym samym może mieć wpływ na poważne zaburzenia hormonalne. 

W każdym wypadku warto zmienić swój dotychczasowy tryb życia i jeśli to konieczne – przenieść go na nowy, zdrowszy tor. Zarówno w ułożeniu prawidłowego planu diety online, jak i dopasowaniu rodzaju aktywności fizycznej, do Twoich prawdziwych potrzeb pomoże Ci trener personalny online!