Refeed Day – co to jest? Kiedy stosować, co nam daje?

Refeed day co to jest?

Zastanawiasz się, co to jest refeed day? Temat ten może Cię jeszcze bardziej zainteresować w okresie redukcji, podczas której zaczynasz zauważać zatrzymanie postępowania efektów – diety online i treningów. Sprawdź, jak okresowe zwiększenie liczby węglowodanów może pomóc Ci w pójściu o krok dalej!

Co to jest refeed day

Co to jest refeed day? Jak działa na hormony?

Refeed Day to zwiększenie spożywanej ilości węglowodanów. Trwa z  reguły 1-3 dni. Celem tego zabiegu jest stymulacja gospodarki hormonalnej w organizmie. W szczególności chodzi o hormon o nazwie leptyna. Leptyna jest produkowana przez tkankę tłuszczową i odpowiada m.in. za regulację gospodarki energetycznej organizmu. Leptyna reguluje Twój apetyt i wpływa na prawidłowe funkcjonowanie metabolizmu. Zaburzone stężenie tego hormonu we krwi może prowadzić do otyłości i nadwagi.

Częstym błędem jest nieumiejętne stosowanie refeed day. Trwa on zbyt krótko (np. 1 dzień) i nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Czasem jest to zbyt krótki czas, by poziom leptyny uległ zmianie. To właśnie dlatego, nierzadko refeed day stosuje się przez około 3 dni, a nawet dłużej. W ten sposób organizm podczas wyczerpującego okresu redukcji ma okazję zastymulować gospodarkę hormonalną do zwiększenia wytwarzania hormonów – w tym m.in. do zwiększenia ilości wspomnianej leptyny [1].

Jeśli w fazie redukcji, trzymając dietę i trenując, doszedłeś do „ściany” i nie widzisz efektów w zbijaniu wagi – skorzystaj z refeed day! W ten sposób może udać Ci się podnieść poziom stężenia leptyny we krwi, co prowadzi do poprawy metabolizmu i zintensyfikowania procesu termogenezy odpowiedzialnej za spalanie tkanki tłuszczowej. Ważną rzeczą jest, aby pamiętać, że podczas trwania refeed day nadal jesz czysto – tak, jak na ułożonej przeze mnie diecie online.

Refeed Day – w czym jeszcze może Ci pomóc?

Refeed Day – w czym jeszcze może Ci pomóc?

Refeed day uspokaja nadszarpniętą gospodarkę hormonalną w trakcie redukowania tkanki tłuszczowej. Reżimowe przestrzeganie tego, co jesz, niesie za sobą nie tylko wydźwięk fizjologiczny, ale również psychologiczny. Innymi słowy, dieta i trening to wyzwanie dla ciała i umysłu. Zwiększenie ilości spożywanych węglowodanów pozwala nasycić organizm w większą ilość energii, co przekłada się na stymulację procesów hormonalnych. Dodatkowo pozwala także odpocząć psychice. Okresy, w których możesz sobie pozwolić na zwiększoną ilość przyjmowanych węglowodanów, bezpośrednio wpływają na nastrój, nastawienie, oraz zwiększenie motywacji do dalszych, nadchodzących wyrzeczeń związanych z dietą online i treningiem personalnym.

Refeed day odbudowuje, także poziom glikogenu w mięśniach. Przez to mięśnie stają się pełniejsze i twardsze. Zwiększona ilość glikogenu w mięśniach oraz większa ilość spożytych węglowodanów umożliwia, także intensywniejsze przeprowadzenie treningu.

Refeed Day – jak często stosować?

Refeed Day – jak często stosować?

Częstotliwość stosowania tej metody jest kwestią indywidualną, ale i zależną od Twojego poziomu zaawansowania. Doświadczone osoby, dobrze znające swój organizm mogą z powodzeniem stosować refeed day nawet raz w tygodniu – dbając przy tym o odpowiedni dobór makroskładników. W większości przypadków robi się tak, gdy kilkumiesięczna dieta redukcyjna, oraz sumienne treningi przestały dawać efekty w spadkach wagi.

Refeed Day – w dni treningowe czy nietreningowe?

Refeed Day – w dni treningowe czy nietreningowe?

Refeed day możesz stosować zarówno w dni treningowe, jak i nietreningowe. W obu przypadkach priorytetem dla tego założenia jest stymulacja gospodarki hormonalnej, aby efektywniej odbudować pracę metabolizmu. Stosowanie refeed day, czyli zwiększonej ilości węglowodanów w dni treningowe może jednak nieść dodatkową korzyść przekładającą się na zwiększoną intensywność treningu.

Jeśli nadal nie wiesz jak wykorzystać refeed day w swoim planie dietetycznym i treningowym – skorzystaj z mojej pomocy. Czasem nawet jedna drobna zmiana w Twoim schemacie żywienia może przynieść Ci zdumiewające efekty. Jeśli myślisz, że refeed day może być dla Ciebie rozwiązaniem – zachęcam do kontaktu.

Źródła:

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9024254/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11126336/

Porady treningowe