Reverse diet – co to jest? Jak działa, efekty stosowania

Reverse diet – co to jest?

Każdego roku wielu ludzi cyklicznie podejmuje starania, aby zgubić zbędne kilogramy. Taki trend jest
szczególnie zauważalny w okresie wiosenno-letnim. To właśnie, wtedy wraz z rosnącą ilością zrzucanej odzieży, odsłania się coraz bardziej nasza sylwetka. Dla jednych to powód do dumy, dla innych motywacja, by w końcu skorzystać z treningów personalnych i indywidualnie dopasowanej diety online.  Co, jeśli z diety redukcyjnej chcesz świadomie wejść na taką, która ponownie umożliwi Ci  cięższe treningi typowe dla i budowania masy mięśniowej? Tu z pomocą przychodzi reverse diet! Sprawdź, co to jest reverse diet i kiedy warto ją zastosować!

Reverse diet – kto z niej korzysta?

Reverse diet – kto z niej korzysta?

Reverse diet, czyli odwrócona dieta, to zdrowy i przemyślany sposób odżywiania, po który sięgają głównie sportowcy. Wynika to z ich większej świadomości na temat procesów metabolicznych oraz spójnego z ich stylem życia zdrowego podejścia do budowania optymalnej formy i dobrej jakościowo masy mięśniowej. W życiu sportowca zdrowe odżywianie oraz treningi są raczej na porządku dziennym. To klucz do rezultatów. Inaczej jednak bywa z osobami, które nie są związane ze sportem.

Czy reverse diet jest dla mnie dobra?

 Czy reverse diet jest dla mnie dobra?

Często zdarza się, że ktoś, kto przez cały rok nie stosuje się do zdrowych zaleceń żywieniowych, nie korzysta z diety online i nie uprawia regularnej aktywności fizycznej – stara się przed sezonem letnim  te braki nadrobić w zbyt krótkim czasie.

Dotyczy to zarówno redukcji, jak i budowania masy mięśniowej. Zbyt raptowne zmiany w procesie odżywiania niosą za sobą wiele ubocznych efektów. Przede wszystkim z punktu widzenia zdrowej fizjologii. Przed wakacjami zawrotną popularność zyskują diety, które nie do końca służą zdrowiu (np. głodówka). Nawet jeśli uda Ci na nich pozornie zgubić parę kilogramów, odbije się to z pewnością na ich szybkich powrocie, lub poważnymi zaburzeniami hormonalnymi (np. zatrzymaniu miesiączki u kobiet).

Nieprzemyślane zredukowanie zasobów żywieniowych i radykalne obcięcie kalorii z pewnością pozwoli stracić na masie ciała. Jednak warto zauważyć, że utrzymywanie organizmu w tak dużym dla niego stresie (gwałtowne zmniejszenie, lub zwiększenie dziennego zapotrzebowania kalorycznego) nie wpłynie prozdrowotnie. Prędzej czy później odbije się to na gospodarce hormonalnej, a w konsekwencji i na zdrowiu. Nie wspominając już o sylwetce…

Następstwem nieprzemyślanej diety redukcyjnej będzie popularny efekt jo-jo. Po okresie utrzymywania ujemnego bilansu kalorycznego, kiedy często towarzyszy temu tytaniczna praca na treningach – prędzej czy później nadejdzie czas powrotu do nadwyżek kalorycznych. Ich złe rozplanowanie doprowadzi do niekontrolowanego wzrostu tkanki tłuszczowej. Organizm zacznie ją magazynować w wyniku rozchwianego metabolizmu i niewłaściwego stężenia leptyny w krwiobiegu [1].

Reverse diet – jak właściwie działa?

Reverse diet – jak właściwie działa?

Reverse diet, czyli dieta odwrócona, ma za zadanie zapobiec nadmiernemu, niekontrolowanemu wzrostowi tkanki tłuszczowej. Jest także okresem adaptacyjnym dla organizmu, aby dostosować metabolizm (rozkręcić go) do nowych zadań, np. do  rozrostu masy mięśniowej. Dzieje się tak poprzez stopniowe i kontrolowane zwiększanie spożywanych kalorii, które oscylują pomiędzy 50-100 kcal w każdym tygodniu. Zazwyczaj cały proces rozplanowuje się od 6 – 10 tygodni. Czasami wydłuża się go do 12 tygodni.

Wiele zależy od tego, ile czasu byliśmy na deficycie kalorycznym. W ten sposób metabolizm otrzymuje stopniowy i zrównoważony bodziec do przejścia w proces anaboliczny. Zwiększa się ilość spożywanego jedzenie, zwiększa się także ilość dostarczanych makroskładników. Wzrasta więc podaż kaloryczna, a zatem rośnie siła i zwiększa wydajność na treningach. Równolegle towarzyszy temu także inny bodziec pozwalający spotęgować procesy anaboliczne w organizmie. Jest nim stopniowe zmniejszanie częstotliwości treningów cardio. Pozwala to na magazynowanie większej ilości glikogenu w mięśniach i poddawaniu ich cięższym wyzwaniom niezbędnym do prawidłowego wzrostu objętości.

Jak widać, szybciej nie zawsze znaczy lepiej. W szczególności, gdy zależy Ci na długotrwałych efektach. Przejście z redukcji na masę nie powinno odbywać się drogą na skróty. Podobnie z resztą w drugą stronę. W każdym z przypadków nie przystosowanie organizmu do nadchodzących zmian w metabolizmie przyniesie nam odwrotny efekt od zamierzonego. To właśnie dlatego w Twoim planie treningowym i dopasowanej do potrzeb diecie online mogę zalecić Ci okres reverse diet – diety odwróconej, która zadba o Twoje zdrowie i sylwetkę!

Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15128278/