Trening po szczepieniu — tak, czy nie?

Trening po szczepieniu — tak, czy nie?

Każde szczepienie to prawdziwa rewolucja w Twoim organizmie. Układ odpornościowy uczy się lepiej reagować na wirusy i co za tym idzie, szybciej i efektywniej zwalczać objawy choroby lub w ogóle do niej nie dopuszczać. Zależnie od rodzaju szczepienia, niektórzy zaszczepieni czują się przez jakiś czas po nim lepiej, inni gorzej. Czy okres bezpośrednio po szczepieniu wymaga zmiany trybu życia? Czy trening po szczepieniu jest zalecany? Sprawdźmy!

Trening a odporność

Trening a odporność

Na wstępie warto podkreślić, że aktywność fizyczna w połączeniu z dopasowaną, zbilansowaną dietą ma realny wpływ na działanie naturalnego systemu odpornościowego. Potwierdzonym medycznie faktem jest to, że stateczny, siedzący tryb życia działa negatywnie na układ krążenia, i układ oddechowy. Te dwie funkcje Twojego ciała są z kolei odpowiedzialne za sprawność fizyczną, dobre samopoczucie i ogólnie – dobre zdrowie.

Jednym z lepszych remediów na wspomaganie naturalnej odporności jest zatem ruch. Każdy trening uwalnia również hormon szczęścia — serotoninę, która w holistyczny sposób dba o Twoją psychikę i nie tylko! Nie chroni ona jednak przed ewentualnym zarażeniem chorobami zakaźnymi na tle wirusowych: ospą wietrzną, żółtaczką, odrą itp. To dlatego, część z tych chorób jest ujęta w obowiązkowym planie szczepień. Co ważne – osobom dorosłym wskazane jest czasami również doszczepienie się, by utrzymać poziom przeciwciał zapewniający zabezpieczenie przed ciężkim przebiegiem choroby.

 Trening a szczepienia – można ćwiczyć?

 Trening a szczepienia – można ćwiczyć?

O treningu w trakcie choroby, pisałem już wcześniej. Jak wyglądają natomiast opinie specjalistów na temat treningu zaraz po szczepieniu? Nie da się ukryć, że obecnie przyjmowanie preparatów przeciw COVID-19 budzi wiele obaw i wątpliwości. Czy po nim, ale też innych szczepieniach można ćwiczyć?

Warto podkreślić, że trening po szczepieniu nie jest zabroniony. W zasadzie wszystko zależy od samopoczucia osoby zaszczepionej. Jednak lekarze zalecają prewencyjnie wstrzymać się od wyczerpujących treningów do kilku dni po szczepieniu. Organizm po przyjęciu szczepionki może być osłabiony. Do częstych objawów poszczepiennych można zaliczyć uczucie rozbicia, brak sił, podwyższona temperaturę ciała, dreszcze i wiele innych objawów. Nietrudno nie dojść do wniosku, że trening w takim stanie nie tylko może nie przynieść oczekiwanych rezultatów, ale też dodatkowo obciążyć osłabiony organizm.

Z treningiem po szczepieniu warto wstrzymać się zatem kilka dni, by w pełni sił wrócić do aktywności! Zbyt wyczerpujący wysiłek fizyczny, a także brak zadbania o tak ważny krok, jakim jest regeneracja po treningu sprawiają, że zamiast poprawy działania systemu immunologicznego, możesz spodziewać się odwrotnego skutku. Jeżeli chcesz ćwiczyć, ale nie wiesz jak dobrze dopasować plan treningowy – zachęcam do skorzystania z mojej oferty.

Czy sportowiec powinien przełożyć planowaną datę szczepienia przed zawodami?

Czy sportowiec powinien przełożyć planowaną datę szczepienia przed zawodami?

Według dr. Med. Hanny Czajki [1] samo uprawianie sportu ani planowane wzięcia udziału w zawodach nie są jednym przeciwwskazań do szczepienia. Jednak z uwagi na możliwość gorszego samopoczucia, a także ryzyka wystąpienia odczynów poszczepiennych, może nie okazać się najlepszym i najbezpieczniejszym rozwiązaniem. Ale z pewnymi wyjątkami! Lekarz pomoże ustalić wagę sprawy i wskazać, czy konieczność zaszczepienia nie jest priorytetem. Do takich przykładów można zaliczyć również konieczność szybkiego wdrożenia profilaktyki po ekspozycji organizmu na działanie wirusa.

Trening po szczepieniu, jak widzisz, nie jest zakazany. Decyzję o szczepieniu, niezależnie od jego rodzaju, zawsze podejmuje lekarz. Informacje zawarte w tym artykule nie stanowią porady medycznej. W przypadku planowania szczepienia, wszelkich porad udzieli specjalista.

Źródła:

[1] https://lekarz.mp.pl/szczepienia/ekspert/technika_organizacja_szczepien/90899,szczepienie-a-aktywnosc-fizyczna

[2] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31977634/

Porady treningowe