Skuteczne sposoby na wzdęcia. 6 cennych rad!

Skuteczne sposoby na wzdęcia

Wzdęcia mogą skutecznie uprzykrzyć Ci życie, zabrać smukłą talię, odebrać poczucie pewności siebie i komfort przebywania w towarzystwie. Jeśli po posiłkach męczą Cię wzdęcia i skarżysz się na nie niezależnie od tego, co masz na swoim talerzu — warto przyjrzeć się dokładniej innym czynnikom, które mogą je powodować — o niektórych możesz nie mieć pojęcia! Zachęcam do przeczytania mojego wpisu!

Czym są wzdęcia?

Czym są wzdęcia?

Tworzenie się gazów jelitowych jest naturalnym zjawiskiem nieodłącznym podczas procesów trawiennych. Jednak efektem ich nadmiernego nagromadzenia jest nieprzyjemne, sprawiające duży dyskomfort uczucie pełności, napięcia  i widoczne zwiększenie obwodu brzucha. Co ciekawe, wzdęcia w zdecydowanej większości przypadków nie wynikają jednak z nagromadzenia gazów, lecz zaburzeń motoryki jelit i tzw., czucia trzewnego. 

Czucie trzewne jest rozumiane jako fizyczne odczuwania bodźców odbieranych przez żołądek, wątrobę, czy jelita. Za ich przekaz do mózgu odpowiedzialne są receptory znajdujące się w tych właśnie narządach.

U niemowląt, wzdęcia, czyli tzw. kolki są związane z niedojrzałym układem pokarmowym, U dorosłych — wynikają raczej ze złych przyzwyczajeń i nawyków żywieniowych, które na szczęście łatwo można zniwelować. Oto kilka sprawdzonych sposobów na pożegnanie się ze wzdęciami!

Jedz powoli!

Łapczywe, szybkie jedzenie i niedokładne przeżuwanie często prowadzi do sytuacji, w której poza jedzeniem, do żołądka wprowadzasz również powietrze, które jest bezpośrednio odpowiedzialne za uczucie pełności i wzdęcia. Co więcej, powolne jedzenie jest również zalecane podczas każdej diety odchudzającej. Badania naukowe wykazują, że dokładne przeżuwanie posiłków sprawia, że jesteś w stanie zjeść mniej, przy zachowaniu poczucia sytości.

Zadbaj o nawodnienie

O tym, jakie są korzyści płyną z picia wody, pisałem już wcześniej. Dbanie o dostateczne nawodnienie sprzyja przemianie materii, a także może realnie wpłynąć na pożegnanie się z uporczywymi wzdęciami. Nie musisz pić samej wody! Pamiętaj, że kefir, maślanka, czy naturalny jogurt to również płyn, który dodatkowo pomoże Ci zasiedlić naturalną florę bakteryjną jelit dobroczynnymi bakteriami.

Zadbaj o błonnik w diecie

Odpowiednia ilość błonnika w diecie jest niezwykle ważna. Usprawnia pracę jelit i sprzyja odchudzaniu. Jednak uwaga! Zbyt wiele błonnika w Twoich posiłkach może powodować efekt odwrotny w postaci nadmiernych wzdęć! Jeśli nie potrafisz samodzielnie skomponować swojego jadłospisu tak, aby podaż błonnik była na odpowiednim poziomie — zachęcam do kontaktu! Pomogę Ci dopasować dietę online odpowiednią do stanu Twojego zdrowia i celów treningowych.

Zadbaj o aktywność fizyczną

Zdrowie i odporność zaczynają się w jelitach! Aby usprawnić ich pracę i tym samym zredukować ryzyko pojawienia się wzdęć — zadbaj o codzienną, zdrową dawkę ruchu. Trening personalny na siłowni, ćwiczenia domowe, jogging, pływanie, jazda na rowerze — to wszystko sprzyja redukcji wzdęć. Co więcej, są nawet specjalne ćwiczenia, które mogą pomóc Ci doraźnie, podczas wzdęć. Do najpopularniejszych zaliczyć można naprzemienne podciąganie kolan do brzucha w pozycji leżącej, które rozluźnia mięśnie i pomaga uwolnić się nagromadzonemu powietrzu w Twoim brzuchu.

Zrezygnuj z gumy do żucia

Czy żucie gumy wspomaga odchudzanie? O tym pisałem w poprzednim tekście na moim blogu. Teraz warto również podkreślić możliwe niepożądane działanie gumy do żucia, jakim jest np. powodowanie uczucia wzdęcia. Kiedy żujesz gumę, oszukujesz swoje ciało. Żołądek z myślą o tym, że zaraz otrzyma porcję jedzenia (taki sygnał inicjuje proces żucia), zaczyna produkcję soków trawiennych. Nagromadzone kwasy żołądkowe są jedną z przyczyn wzdęć, bólów brzucha i biegunki.

Zioła na wzdęcia

Doraźnie mogą pomóc również ziołowe napary z mięty (flawonoidy i olejek z mięty), melisy, piołunu, imbiru (anetol i fenchon), kopru włoskiego i anyżu (zawarty w nich anetol). [1]

Jak widzisz, istnieje wiele sposobów na zredukowanie ryzyka wystąpienia wzdęć. Jeżeli jednak objawy ze strony układu trawiennego są dla Ciebie szczególnie dokuczliwe i nie ustępują mimo wprowadzenia zmian w jadłospisie i wykluczeniu wymienionych czynników, które mogą powodować wzdęcia, warto skonsultować problem z lekarzem. Przyczyna nadmiernie pojawiających się wzdęć może być również problem natury zdrowotnej.

Żródła:

[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4893422/

Porady treningowe